Ford har i dag meddelt, at den europæiske produktion af personbiler med benzin og diesel-motorer ophører fra 2030. Det europæiske program af personbiler vil således udelukkende bestå af elbiler fra da af.
For varebilernes vedkommende vil minimum to tredjedele af Fords program være elektrificeret, det vil sige minium som opladningshybrider, fra 2030.
Konverteringen bliver resultatet af en større omlægning af Ford globale strategi, hvor koncernen investerer 134 milliarder i elektrificering af sine modeller. Europa vil fortsat have fabrikken i Köln som Ford omdrejningpunkt.
Alene i Köln vil der de kommende år blivet investeret mere end seks milliarder kr. i produktions og udviklingsfaciliteter, som skal føre til det store program af elbiler. Trods konverteringen og de enorme investeringer har Ford dog ingen aktuelle planer om at producere batterier selv.

Ford introducerer den amerikansk udviklede og producerede Mach-E allerede i foråret. Men den første europæiske producerede el-ford bliver på VW ID.3-teknik.
Ford på VW ID.3-teknik
Fra 2026 vil alle Ford-modeller som minimum kunne fås i versioner med opladningshybrid-teknik.
Den første fuldelektriske bil, udviklet og produceret i Europa, ventes lanceret i 2023. Den vil teknisk set tage udgangspunkt i teknikken fra VW ID.3, som en del af Fords samarbejde med VW-koncernen, som hidtil har koncentreret sig om varebiler.
Ford introducerer allerede i foråret sin første elbil i Danmark i form af den amerikansk producerede Mach-E. Hvordan teknikken fra denne skal bruges i nye modeller, i forhold til den lånte VW ID.3-teknik, melder Ford endnu intet om, lige som man endnu ikke udtaler sig om modelprogrammet i detaljer.