1. Ford C-Max
1. Ford C-Max© Søren Juul/Bil Magasinet

Ford C-Max er Årets Bil i Danmark 2011

Den nye MPV tager titlen foran Alfa Romeo Giulietta

14. oktober 2010 af Steen Bachmann


De danske motorjournalisters forening, MKD, har kåret Årets Bil i Danmark som kulmination på et tredages arrangement på Jyllandsringen og vejene omkring Silkeborg.

Resultat:

1. Ford C-Max - 146 point

© bilmagasinet.dk


2. Alfa Romeo Giulietta - 131 point

2. Alfa Romeo Giulietta
2. Alfa Romeo Giulietta© Søren Juul/Bil Magasinet


3. Audi A1 - 118 point

3. Audi A1
3. Audi A1© Søren Juul/Bil Magasinet


3. Volvo S60/V60 - 118 point

4. Volvo S60V60
4. Volvo S60V60© Søren Juul/Bil Magasinet


4. Opel Meriva - 112 point

5. Opel Meriva
5. Opel Meriva

Søren Juul/Bil Magasinet

© bilmagasinet.dk

Jurymedlemmer Mikkel Thomsager og Søren Juul fra Bil Magasinet var enige i deres karaktergivning og havde begge Giulietta som favorit.

Bil Magasinets stemmer gik til:

1. Alfa Romeo Giulietta

2. Audi A1

3. Volvo S60/V60

4. Opel Meriva

5. Ford C-Max

 

Køreglad familiebil med rimelig pris
"Ford C-MAX var min favorit i feltet, da den kombinerer fornuft og følelse. Den praktiske kabine og et rummeligt bagagerum er gode kort, men stikket tages hjem fra førerpladsen, hvor et præcist gearskifte, et lækkert rat og en kompetent undervogn er trumf. Det behøver ikke være kedeligt at være praktisk," siger jurymedlem Ebbe Sommerlund fra BilBasen.

Formand for Motorjournalisternes Klub Danmark, Søren W. Rasmussen, siger: "Jeg er glad for at det var Ford C-Max, der kunne samle flest point fra juryen. Bilen bygger på nyeste krav til sikkerhed og komfort, og teknisk og designmæssigt peger C-Max fremad. Tillykke!"

Ni gange tildelte journalisterne de maksimale 10 point til C-Max, der kommer med fem sæder (C-Max) og i den forlængede version; Grand C-Max med syv sæder og skydedøre.

Ny 1,6-liters turbobenziner
C-Max er den første af en ny generation Ford-modeller i den lille mellemklasse, som skal danne grundlag for Ford-versioner over hele verden. Basisteknikken skal også bruges i den helt nye Ford Focus, du kan læse om her.

C-Max bliver også den første Ford, der får glæde af Fords nye 1,6-liters benzinmotor med direkte indsprøjtning og henholdsvis 150 hk eller 182 hk. Den har 6-trins manuel gearkasse og findes i en ny EcoBoost-version, som rummer andre brændstofbesparende, tekniske tiltag. Fords automatgear med dobbeltkobling, PowerShift, vil kunne fås som ekstraudstyr til flere af dieselvarianterne.

Bagageplads
Den korte udgave har bagagerum på 471 liter og 1.723 liter med bagsæderne lagt ned. Bagsædet kan skydes frem og tilbage og lægges ned i 40:20:40-forhold, så er man kun fire personer i bilen, er der ekstra god plads til passagerer på bagsædet. De tre sæder i 2. række kan lægges ned og skydes uafhængigt af hinanden.

Begge fås med udstyr som panaoramasoltag og elektrisk betjente skydedøre, mens elektronisk børnesikring af skydedørene er standard.

C-Max kommer i to udstyrsversioner - Trend og Titanium - og med ni varianter af diesel- og benzinmotorer. Den trådløse Bluetooth-teknologi er standard på alle modeller, og kan som ekstraudstyr opgraderes til også at give adgang til et GPS-system, der afvikles via bilens højttalere og på en skærm i instrumentpanelet.

Bilen lander hos Ford-forhandlere i slutningen af november måned og Grand C-Max lanceres i januar 2011. Priserne starter ved  269.500 kr. for en C-Max Trend 1,6 benzin med 105 hk.

 

© bilmagasinet.dk

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...