Ford C-Max
Ford C-Max

Testbilen var udstyret med 17’’ alufælge. Med Titanium-udstyr må du nøjes med 16’’

© Thomas W. Brixen/Bil Magasinet

Ford C-Max 1,6 Ecoboost Titanium

Glem din indre Berlingo-skræk! Ford lancerer en ægte drivers car i familiebil-klassen

13. december 2010 af Thomas W. Brixen

Ford C-Max

Ford vil være det første valg i familiebilsegmentet. De store Galaxy og S-Max er ægte familiecontainere, men begge har et noget højere prisskilt, end den typiske børnefamilie synes om. C-Max er Fords bud på en bil til familien på tre-fem - til en pris, bankrådgiveren lidt nemmere kan sluge. Den er baseret på samme platform som den kommende Ford Focus, og at Ford satser kraftigt på C-Max, er der ikke tvivl om. Den lanceres i hele 125 lande i løbet af 2011. Du kan dog roligt sætte den på ønskesedlen til jul, for i Danmark er vi heldige at have bilen allerede nu.

Der er flere ting at glæde sig over. Designet er det første, der springer i øjnene. Modsat de fleste andre i kategori gul stue har C-Max's designere holdt fast i smalle sidevinduer for et sporty look. Det næste, du bemærker, er den lækre kabine, der møder dig, når du åbner døren. Interiør-designerne har helt tydeligt fået med spanskrøret, og resultatet er en fed kabine i god kvalitet. Førerpladsen er perfekt - udstyret med et lækkert læderrat spækket med knapper til at styre både radio, kørecomputer, håndfri telefon og fartpilot. Ure og luftdyser er stilfuldt rammet ind med kromkanter, og når du banker lidt på plasten, mødes du ikke af "klonk klonk", snarere et blødt "dumph dumph".

Er du interesseret i en ny Ford C-Max? Få 3 gode tilbud på den her

Ford C-Max
Ford C-Max

Kørestillingen er lige i øjet og udsynet perfekt. Største minus er navigationsanlægget, der både sidder for langt væk og er lige lovligt lille

© bilmagasinet.dk

Testmodellen er udstyret med Fords nye 1,6-liters EcoBoost-benzinmotor med 150 hk. Den har både turbo og direkte indsprøjtning og er tillige en letvægter, da den er lavet i aluminium. Udstyrsniveauet er Titanium, som bl.a. betyder nøglefri start (basisversionen er Trend, som koster 303.750 kr. med samme motor). Jeg holder startknappen inde, og ganske svagt mærker jeg motoren springe i gang og ser den blå viser på omdrejningstælleren komme til live. Aha! Fords ingeniører har haft stor fokus på, at C-Max skal være støjsvag. Bl.a. er en akustisk laminatforrude standard, og det lader til at virke.

Vi kører op i bjergene nord for Nice
Jeg drøner den røde C-Max op i bjergene nord for Nice for at teste køreegenskaberne. Vejene er de samme, som drengene i Monte Carlo-rallyet hygger sig med hvert år. Jeg behøver ikke mange sving for at fastslå, at C-Max er en køreglad lille fætter, uden at komforten ofres. Styretøjet er præcist og strammere, end du forventer i en bil i denne klasse, og indstyringen i de skarpe kurver går som en leg.

Ingeniørerne har sørget for, at servohjælpen tilpasses hastigheden, og derfor vil du opleve en mere letgående styring under parkering og lignende. Undervognen er fast og krængningen minimal. C-Max har en ny type multilinkhjulophæng og krængningsstabilisator, som gør, at sving kan angribes med en hastighed, som du nok ikke skal udsætte resten af familien for. Men det er jo rart at vide, at du ikke behøver sælge ud af køreglæden, bare fordi du skal køre familiecontainer. Og den dag, du har brug for en heftig undvigemanøvre (Gud forbyde det), giver den dynamiske opsætning helt sikkert mening.

Motoren har kræfter nok og tager gerne imod dine piskeslag. Bremserne har ingen problemer med at høvle af farten på vej ind i de mange hårnålesving, men endnu bedre er gearskiftet. Fords nye 6-trins manuelle gearkasse er utrolig lækker og præcis og har korte skift. Den har også været på diæt og smidt syv kg i forhold til den gamle. Det eneste, jeg bemærker, er, at sjette gear er relativt lavt, og ved 2.000 o/min kører jeg kun 90 km/t. Støj er der dog stadig ikke meget af.

 

Ford C-Max
Ford C-Max

Kabinen er lækker og indbydende. Det fede rat er spækket med knapper

© bilmagasinet.dk

Motorprogrammet
Motormæssigt kan du få C-Max med tre forskellige benzinmotorer (105-182 hk) eller hele fem dieselmaskiner (95-163 hk). De to mindste benzinere er ikke Ecoboost og har derfor hverken turbo eller direkte indsprøjtning. Spring dem over, og vælg i stedet en EcoBoost, der yder bedre og desuden har fordel af et lavere forbrug. Ford hævder, at det er 20 procent lavere end i en tilsvarende motor uden turbo.

Der er altså lidt at vælge imellem, men vil du have automatgear, er du sjovt nok tvangsindlagt til de tre kraftigste dieselmotorer, der som de eneste fås med Fords dobbeltkoblingsgearkasse Powershift. Den helt voldsomme diesel med 163 hk fås endda udelukkende med Powershift. Da sikkerhed står højt på ønskesedlen, når der skal anskaffes familiebil, har Ford et par tricks i ærmet. De fem stjerner i Euro NCAP-testen håber Ford er hjemme (foreligger ikke endnu). ESC-systemet er blevet endnu mere avanceret, og sidegardin-airbags er standard. BLIS-systemet, der advarer om cykler eller medbilister i bilens blinde vinkel, er ekstraudstyr og koster 13.000 kr.

En såkaldt parkeringspakke koster 7.500 kr., og med aktiv parkeringsassistent og bakkamera kan det nok hurtigt vise sig at være en god investering, da den klarer parallelparkeringen for dig.

 

Ford C-Max
Ford C-Max

Midtersædet kan foldes væk, og pladsen er pludselig luksuriøs - men kun for to

© bilmagasinet.dk

Der er fin plads på bagsædet, som byder på tre regulære pladser. De langbenede over 185 cm kommer dog til at kæmpe lidt om benpladsen, men her har Ford i bedste Opel Meriva-stil løsningen. Fold midtersædet sammen, og du kan køre de to ydersæder længere tilbage og lidt ind mod midten. Det giver luksustilstande for to personer på de billige rækker.

Priserne begynder ved 269.500 kr. for mindste benziner i basisversion (Trend) og 20.000 kr. mere for billigste diesel. De helt store konkurrenter til C-Max bliver VW Touran, Citroën C4 Picasso og Renault Scénic, men vægter du køreglæden, bliver C-Max en hård bandit at slå.

Ford Grand C-Max

Grand C-Max har 14 cm længere mellem akslerne end den almindelige C-Max. Den har skydedøre i begge sider, og du kan tilvælge en 3. sæderække med to siddepladser (ekstraudstyr kr. 14.300). Bageste placering er ganske vist ikke ligefrem luksuspladsen, men det er fint, når du skal hente hele juniors fodboldhold. På trods af den øgede længde slagter de to ekstra sæder fuldstændig bagagerumspladsen, men heldigvis kan sæderne foldes sammen, når de ikke er i brug.

 

Grand C-Max (til venstre) og C-Max er stort set enæggede. Grand C-Max er dog 14 cm længere og har manuelle skydedøre i begge sider bagtil. Hjælper indstigningen på 3. række

© bilmagasinet.dk

Jeg testede Grand C-Max med Fords nye TDCi-dieselmotor på 1.997 cm3, der leverer solide 163 hk og 340 Nm. Dén motor fås kun med Powershift dobbeltkoblingsgearkassen, og sammen udgør de et godt match. Kørslen er glidende, og du savner aldrig kræfter.

Her på de små bjergveje føles lillebror med manuelt gear og 150 hestes EcoBoost-turbobenziner hurtigere - eller måske bare en anelse mere involverende. Men fremfærden er dejligt ukompliceret, og kører du meget bykørsel eller hænger fast på motorvejen hver morgen, så er Powershift det oplagte valg - hvis der vel at mærke er plads i bilbudgettet. Merprisen er 25.000 kr., men er underligt nok kun en option, hvis du vil køre diesel.

 

Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max

I Grand C-Max kan du tilvælge to pladser. Indstigningen foregår via skydedøre. Den ekstra sæderække efterlader dog ikke megen plads til dit habengut bagi

© bilmagasinet.dk

Interiørmæssigt er de to Ford identiske, og køremæssigt mærker du ikke forskel. Grand C-Max er ikke helt så sporty i sit udtryk som lillebror, og det skyldes hovedsageligt skydedørene. De lidt større dimensioner kan heller ikke skjules, og storebror vejer da også lige knap 100 kg mere end C-Max.

Pakken er dog stadig en køreglad og praktisk familiebil - og prisen, ja, den er til at leve med.

Er du interesseret i en ny Ford C-Max? Få 3 gode tilbud på den her

Kilde: Bil Magasinet nr. 231
Fotos: Thomas W. Brixen

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...