Ford Mondeo's efterfølger
Der er nye spionbilleder af den bil, der formentlig bliver Ford Mondeo's efterfølger. Billederne viser både fronten og bagenden markant bedre med tydelig kølergrill og lygter.
Ford i USA har de seneste måneder tilbragt meget tid med at punktere rygter omkring en fornyelse Ford's Mondeo, der netop er gået på pension. "Der kommer ingen fortsættelse," har pressechef for Ford i USA, Mike Levine, sagt indtil videre.
Til Shanghai Motorshow i år præsenterede Ford i Kina den såkaldte 'Evos'. Modellen matcher Mondeo på mange punkter, og spekulationerne om, hvorvidt den skal afløse Mondeo i Europa og USA har floreret vildt. Mike Levine har dog endnu en gang skudt hul i den idé: Evos er KUN til Kina.
Informationschef i Ford Danmark Lene Dahlquist udtaler.
"Selvom vi normalt ikke kommenterer fremtidige produktspekulationer, kan jeg bekræfte, at denne model, der også er set testet på vejene i Europa, ikke vil være tilgængeligt for europæiske kunder. Yderligere detaljer om dette køretøj vil være tilgængelige på et passende tidspunkt".

Ny Ford Mondeo med Michigan nummerplade og solid bagpotte, der tyder på alt andet end en elbil
© EvosFord Evos, men til Europa
Det betyder dog ikke, at vi ikke får noget, der minder om Ford Evos. Spionfotografer fra vores partnermedie, Automedia, har fanget den blå ovals seneste forsøgsvogn i Tyskland: En Ford Evos, dækket i kamuflage, og med en helt anderledes tagstruktur bag C-stolpen.
Den kamuflerede bil er lavere end Evos, men forenden har mange identiske detaljer: LED-lygternes form kobles op med en grill, der ligner præcis den på Evos. Selv sidespejlene er identiske mellem de to modeller, kamuflage uagtet. Den store forskel mellem de to biler findes bag C-stolpen: På testbilen er monteringen af bremselys anderledes, og overhænget væsentligt længere.

Ford Evos præsentationen til Shanghai Motorshow i år
© FordHvad hedder Ford Mondeo?
Historien om Ford Mondeo's efterfølger er ikke færdigskrevet. Hvad bilen skal kaldes, hvordan den skal motoriseres, eller hvornår den overhovedet er klar til markedsføring, vides endnu ikke. Ford Mondeo, som i Nordamerika kaldes Ford Fusion, kunne sagtens beholde sit navn på det danske marked. På den anden side, har Ford de seneste år bevæget sig ned af et nyt spor med navngivning.
Vi ved også, at bilen formentlig kommer til at være forbrændingsmotoriseret, for en bagpotte er synlig på den kamuflerede testbil. Vi forventer dog, at denne motor er opbakket af en elmotor, jævnfør Ford's mål om komplet elektrificering inden 2030.

Interiøret i Ford Evos er propfyldt med store touch-skærme.
© Ford