Ford B-max 1,6 TDCI Titanium

1. april 2013 af Steen Bachmann

Hvorfor Ford har valgt at give en helt ny model med dieselmotor en 5-trins gearkasse i stedet for en 6-trins, ved vi ikke, men det er skidt for testbilen. Den har en noget svagbrystet 95-hestes udgave af Fords 1,6-liters dieselmotor (der efterhånden er modificeret så mange gange, at det ikke giver mening at tale om det oprindeligt franske ophav), for selv om her er 230 Nm til en køreklar vægt på kun 1.310 kg, oplever du aldrig noget dieselskub i ryggen på motorvejsrampen eller ved en overhaling på landevejen. En langsommere 0-100-tid skal du over i en Lada Niva for at opleve, og på grund af en ret lav gearing snerrer motoren hørbart med høje omdrejninger, når du passerer 120 km/t. Det er som om, Ford har gjort alt for at holde omkostningerne nede, og det betaler du for med et højt støjniveau og få fartressourcer.

Testbilen er den topudstyrede Titanium med en hel del udstyr, og tillige har den pakken med elklapspejle, p-sensor og Active City Stop til 8.000 kr. B-Max havner i ingenmandsland mellem Fiesta og C-Max, hvis du spørger mig. Den er praktisk og sparsommelig, men hverken charmerende som Fiesta eller rummelig som C-Max. Faktisk kan du for færre penge få Edition kampagne-udgaven af Focus stationcar med 1,6 diesel på 115 hk/23,8 km/l proppet med udstyr som Bluetooth, navigation, automatiske dørkantbeskyttere og forbløffende meget mere. Dén ville jeg tage, hvis jeg var i markedet for en ny familie-Ford med dieselmotor.

 

Ford B-max 1,6 TDCI Titanium

Pris: 257.900 kr.

Motor: R4, 1.560 cm3, 8V, turbodiesel
Ydelse: 95 hk ved 3.600 o/min / 230 Nm ved 1.500 o/min
Topfart: 173 km/t
0-100 km/t: 13,9 sek.
EU-miks: 24,4 km/l

Er du interesseret i en ny Ford B-Max? Få 3 gode tilbud på den her

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...