© Søren Juul

Første tur: Ford Puma ST er en lille SUV, der kører som en barsk GTI

Tanken om at omskole en højbenet lille SUV til en væver køremaskine er besynderlig, men Ford Performance's forvandling af den lille Puma lykkes over al forventning. Førstehåndsindtryk og pris får du her.

16. maj 2021 af Søren Juul

Hvad er det for en bil? 

Ford Puma debuterede som lille SUV/crossover baseret på Ford Fiesta i 2019. Hidtil har den friskeste variant været den 155 hk stærke Puma Hybrid iført ST-line udstyr til 292.070 kr. Nu kan du få den ægte vare med venlig hilsen fra sportsafdelingen Ford Performance for 392.440 kr. 

19" fælge svøbt i Michelin Pilot Sport 4 S udviklet specifikt til Puma ST er standardudstyr.

© Søren Juul

Både pris og koncept lyder helt forrykt! ST-emblemet plejer jo at sidde på en GTI?

Det skurer også i ørerne på os, at Ford har presset en højbenet SUV gennem afdelingen, der drysser magi udover hatchbacks og forvandler dem til sportslige køremaskiner.

Med Puma er de dog gået grundigt til værks og har pillet grundigt ved undervognen og installeret motoren fra den roste Fiesta ST under motorhjelmen. 

Hvordan kender jeg forskel på en Puma ST og en almindelig Puma? 

Umiddelbart ligner Puma ST stadig en venlig, lille SUV, der ligner en overrasket frø forfra. Ser du nærmere efter, kan du spotte den nye forkofanger med "Ford Performance" underlæben, der skulle give ekstra downforce.

Der sidder 19" fælge i skærmkasserne, bremserne er vokset, udstødningen er en rustfri sag med en aktiv ventil til at skrue op og ned for motorens brummen – og Ford har strammet designet op bagtil med en ny kofanger – og en større hækspoiler, der som taget og sidespejlene er lakeret blanksort. 

Et tykt rat med ST-emblem og perforeret læder, alupedaler og en manuel gearkasse skaber god, gammeldags involverende GTI-stemning.  

© Søren Juul

Hvordan er kabinen i Puma ST? 

Indendørs er du ikke i tvivl om, at testbilen har en mere sportslig agenda end normalt.  Som Ford's andre ST-modeller finder du dybe Recaro-stole, der her i Puma holder dig i en skruestik, hvis du ellers kan klemme kroppen ned i dem – de er ikke for folk med højt BMI. Dertil et tykt læderrat med perforeret læder, sportspedaler og en masse udstyr, inklusiv B&O Play stereoanlæg og navigationsanlæg. 

Mellem forsæderne troner en gearstang med rød skrift på gearknoppen, der betjener en præcis 6-trins manuel gearkasse. Det er nemlig en køremaskine af den gamle skole, så du skal selv røre i suppen i stedet for at overlade arbejdet til en automat- eller dobbeltkoblingsgearkasse. 

Recaro-stolene støtter fint, hvis ikke du er for kraftigt bygget. Særligt siddehynden strammer om et stort korpus.

© Søren Juul

Skal Puma ST fodres med el eller drikker den højoktan?

Ford har travlt med at elektrificere modelprogrammet, men i Puma ST handler det ikke om at pudse den grønne glorie, men om at levere maksimal køreglæde bag rattet. Ikke at den skal skamme sig, for Puma ST er opgivet til at køre næsten 15 km/l, selv om den kommer fremad med 200 hk. 

Under motorhjelmen finder du den samme 1,5-liters EcoBoost benzinturbomotor med tre cylindre som i Fiesta ST, men drejningsmomentet er øget fra 290 til 320 Nm. Kombineret med en lavere slutudveksling på gearkassen er Puma ST ligeså hurtig til 100 km/t som Fiesta ST, selv om den omkring 100 kg tungere. 

Den 1,5 liters Ecoboost turbomotor ligger også i Fiesta ST. Her yder den 200 hk ved 6000 o/min og 320 Nm ved 2.500 o/min.

© Søren Juul

200 hk er ikke nok til at gøre en GTI! Er der styr på undervognen? 

Det er første gang, at Ford Performance Europe har kastet sig over en lille SUV. Du skal ikke køre langt for at bemærke, at de er gået radikalt til værks. ST-varianten af Puma er en hård hund uden sans for komfort, men den bider sig fast som en rovdyr i asfalten, når du drejer ind i sving, og den har intet behov for at krænge. 

Den glubske appetit på sving er resultatet af en omfattende optimering, så Puma'en kan køre stærkt, selv om den har et højere tyngdepunkt end en Fiesta ST. Den har fået nye hjulspindler med anden geometri for bedre at kunne overføre de mange kræfter til asfalten, mens undervognen holdes i skak med kraftigere krængningsstabilisatorer, stivere bøsninger, nye fjedre og støddæmpere, mens compoundakslen bagpå er gjort 50 pct. stivere. 

Puma ST fås med en performancepakke til ca. 15.000 kr, der opgraderer bilens dynamiske egenskaber med et Quaife differentialespær. 

© Søren Juul

Udmærket! Hvordan kører den så? 

Svaret på det spørgsmål pensler vi ud i magasinartiklen i et kommende nummer af Bil Magasinet. Vi kan dog godt afsløre allerede nu, at Ford Performance har gjort det umulige og forvandlet den velkørende lille SUV til en knytnæve af en arrig GTI på en snoet vej, der skal tages i nakken og belønner chaufføren med en nu om dage sjældent involverende og intens køreoplevelse.

Ford Puma ST møder en elektrisk fætter på testruten. Læs testen af Puma ST i juli-udgaven af Bil Magasinet, der udkommer 10. juni. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...