Ford Kuga plugin hybrid test priser

X.pakken giver sorte sidespejle, sort tag, sort bagspoiler, røde bremsecailpre, alu-pedaler, indstigningslister og sorte 20” alufælge.

© Søren Juul

Overvejer du en Ford Kuga plugin-hybrid? Så læs vores test af 2023-modellen

Plugin-hybriden Ford Kuga har fortsat en fornuftig pris, men har den opdaterede 2023-årgang med sorte 20" fælge og sorte detaljer stadig X-faktor? Det tester vi

10. september 2023 af Mikkel Thomsager

Ford Kuga havde X-faktor fra starten af. Der var i hvert fald mange, der gerne ville have den på trods af børnesygdomme med højvoltsbatteriet, som nu er overstået. 

Så sent som i oktober 2022 vandt den suverænt stortesten i Bil Magasinet mod Kia Niro, Opel Grandland og Nissan Qashqai.

Med 3.761 solgte biler blev Kuga den næstemest solgte bil i Danmark i 2022, så den er stadig særdeles populær. Og med god grund. 

Effektiv drivline i Ford Kuga

Drivlinen fungerer godt både med og uden opladning. Kabinen fungerer også godt og er rummelig med god plads på bagsædet, og bilen kører fint ikke mindst som ST-Line med en lidt anden afstemning af affjedringen.

Men der er ved at være mange Kuga’er, hvilket reducerer dens X-faktor. Det har Ford indset, og simpelthen tilføjet en X-pakke til udstyrslisten. Den omfatter tonede ruder, LED-lygter, dellæder, elførersæde, elbagklap og B&O lydsystem for 25.740 kr.

Tilføjer man hertil Black Package-pakken (32.020 kr.), der kun kan tilkøbes, hvis man allerede har valgt X-faktor, får man desuden sorte 20” alufælge samt sidespejle, modelnavn, bagspoiler og tag i sort finish akkompagneret af røde bremsecalipre. 

Så har man en Kuga som ingen andre – i hvert fald i et stykke tid.

Ford Kuga plugin hybrid test priser

Kabinen er næsten standard i testbilen, som er en behagelig pendlerbil i al slags vejr. Opkobling fungerer godt og lyden fra B&O-anlægget er fornem i betragtning af, at vi er et stykke under en halv mio. kr.

© Søren Juul

Det er knap 60.000 kr. for at skille sig ud og penge, man nok må kigge langt efter, hvis bilen skal sælges igen om tre år. Men ikke desto mindre.

Tilvalget af pakken åbner dog en anden mulighed for at tilvælge ­ergonomiske AGR-sæder for 6.270 kr., og det er til gengæld ekstraudstyr, som er værd at overveje. Netop forsæderne er et af de punkter, vi har kritiseret Kuga ST-Line for.

AGR er en tysk organisation, der vejleder bilproducenter i udvikling af “ryg”-venlige sæder. Opel har benyttet AGR i mange år, og nu gør Ford det samme. Det synes at fungere godt i praksis. 

Læs også: Biler med plads til hele familien.

Ford Kuga plugin hybrid test priser

De sorte 20" alufælge er beklædt med Michelin Pilot Alpin 5 vinterdæk. Dækkene leverer en god komfort på trods af størrelsen og giver bilen et lidt mere stylet look.

© Søren Juul
Ford Kuga plugin hybrid test priser

Sort tagspoiler er en del af Black Package-pakken. Visker på bagruden er standard.

© Søren Juul

2023 Ford Kuga Plug-in Hybrid ST-Line X

Opbygning 5-sædes SUV, benzin- og elmotor, 14,4 kWh batteri, trinløst CVT-gear, forhjulstræk. 

Drivline R4, 2.488 cm3, 16V + el, systemydelse 225 hk.

Præstationer 0-100 km/t 9,2 sek., topfart 200 km/t, forbrug (WLTP) 100 km/l, forbrug test over 398 km primært motorvej med daglig opladning af batteri 27,4 km/l, forbrug test med tomt batteri 14,1 km/l, elektrisk rækkevidde (WLTP) 64 km (test: 40-44 km).

Dimensioner L/B/H 461/188/168, akselafstand 271 cm, vægt/last/påhæng 1.844/476/1.500 kg, bagagerum 411-1.481 liter, testbil 245/45R20 Michelin Pilot Alpin5 vinterdæk.

Pris 361.200 kr. (testbil inkl. udstyr 425.230 kr., årlig ejerafgift 740 kr. 

Det skrev Søren Juul i Bil Magasinet november 2022:

Kuga er danskerfavorit

Da Ford Kuga var helt ny, kørte den direkte ind på førstepladsen for opladningshybrider i Bil Magasinet september 2020, hvor den vandt stortesten over Kia Niro PHEV og Mitsubishi Outlander PHEV.

En stærk pris gjorde den til et indlysende valg for rigtigt mange danskere uanset kørselsbehov, og med 5.134 leverede Kuga’er i hele 2020 indtog Ford pladsen som den tredje mest solgte personbil det år, kun overgået af Citroën C3 og Peugeot 208. 

Ford Kuga med batteribøvl?

Siden fik Ford problemer med bilens højvoltsbatteri, hvilket gav buler i både renommé og salg. Men med batteriproblemerne løst og en god leveringssituation har Kuga kæmpet sig tilbage på salgslisterne, og i første halvår af 2022 indtog den atter tredjepladsen over de mest solgte personbiler i Danmark. Sjovt nok er Citroën C3 og Peugeot 208 igen henholdsvis nr. et og to på samme liste.

De gode salgstal skyldes givetvis, at Kuga har stærkt es i forhold til konkurrenterne: Prisen er lav.

Vil du gerne vide, hvem konkurrenterne er? Vi har samlet de mest interessante plugin-hybrider på markedet i Danmark lige her.

Hvem er konkurrenterne?

Konkurrenterne er blandt andre Opel Grandland, Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008, Hyundai Tucson, Kia Niro, VW Tiguan og sågar den lidt større og dyrere Kia Sportage. Ford Kuga Plugin-hybrid underbyder dem alle, ikke mindst hvis man tager udstyr med i betragtning.

Og det er ikke fordi Ford er sprunget over, hvor autoværnet er lavest. Eldelen fungerer særdeles fint. Ford har sørget for, at klimaanlægget arbejder uafhængigt af motoren, hvorfor motoren ikke starter, hvis man vælger at køre på el med klimaanlægget tændt.

Er en plugin-hybrid det rigtige for dig - og skal man prøvekøre den anderledes end andre biler? Vi har samlet syv ting, du skal vide, hvis du overvejer en plugin-hybrid.

Ford Kuga plugin hybrid test priser
© Patrick Boje Jensen

Er der meget plads i Ford Kuga?

Derudover er Kuga særdeles god til at samle energi op under kørsel, hvilket gør den særdeles brændstoføkonomisk, også selv om man ikke har ladet batteriet op.

Højvoltsbatterieti Kuga PHEV er på 14,4 kWh, og fuldt opladet giver det en elektrisk rækkevidde på 64 km.

Kuga er en forholdsvis stor bil, målt i forhold til konkurrenterne. Det giver masser af plads på alle pladser - ikke mindst bagsædet - uden at der er solgt ud i bagagerummet, som er på 405 liter. Det er dog 70 liter mindre, end i Kuga-versionerne uden plugin-hybrid-teknik.

Pladsfordelilngen mellem bagagerum og bagsædet kan justeres, fordi bagsædet kan skydes frem og tilbage. Kuga PHEV må trække 1.500 kg på krogen, hvilket også er en anelse mindre end Kuga-versionerne uden plugin-hybrid-teknik.

Læs også: Elbiler i 2023.

Hvordan kører Ford Kuga?

Køreegenskaberne er typisk Ford. Det vil sige fint styretøj og god komfort. PHEV-versionen kan dog ikke helt løb fra sin vægt på 1.844 kg, hvilket er et par hundrede kg mere, end Kuga-versionerne uden plugin-hybrid-teknik. Det koster også på præstationerne, men de er til at leve med. Topfarten er 200 km/t, og accelerationstiden fra 0-100 km/t er 9,2 sekunder.

Kuga udstyret med et trinløst CVT-gear, hvilket kan være en træls indretning, da det forsinker speedereffekten. Det fungerer ok i Kuga, men eksempelvis Nissan Qashqai, der benytter en lignende løsning, gør det bedre.

Ford Kuga plugin hybrid test priser

I motorrummet på Kuga Plug-in Hybrid (PHEV) finder du en 2,5 liters benzinmotor uden turbo, der yder 152 hk, som får hjælp af en 130 hk elmotor. Samlet yder de 225 hk, der distribueres til forhjulene gennem en trinløs CVT-gearkasse. 

© Søren Juul

Hvad med kabinen i Ford Kuga?

Kuga blev lanceret i 2020, og selv om man ikke kan tale om en gammel bilmodel, så er der et anstrøg af pensionsordning i Kuga. ST-Line har digitale instrumenter, hvilket gør en forskel, men et par detaljeløsninger får kabinen til at se ældre ud, end den er, og materialernes finish er også en anelse rustik visse steder. 

Læs også: Test af Ford Puma ST.

Ford Kuga plugin hybrid test priser


© Søren Juul

Priser Ford Kuga 30. januar 2023

Ford Kuga plugin-hybrid priser

Ford har i skrivende stund kampagnetilbud på Kuga. Vær opmærksom på, at hvis du køber plugin-hybrid i årets sidste måneder, kan du blive ramt af afgiftstigninger, hvis du ikke underskriver slutseddel inden årsskift.

  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Titanium 314.900 kr.
  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Titanium X 339.900 kr.
  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line 319.900 kr.
  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line X 344.900 kr.
  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Graphite Tech 357.400 kr.
  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Vignale 374.900 kr.

Udstyr modelårgang 2023:

  • ST-LIne X-pakke: Tonede ruder, LED-lygter, dellæder, elførersæde, elbagklap og B&O lydsystem, 25.740 kr.
  • Black Package: Sorte sidespejle, sort tag, sort Kuga skrift på bagklap, stor sort bagspoiler, røde bremsekalibre, alu pedaler, indstigningslister, 20” sorte alufælge, 25.740 kr.
  • Teknologi-pakke: Adaptive full LED forlygter og headup-display, 8.714 kr.
  • Vinterpakke, 3.420 kr.
  • AGR-forsæder, 12-vejs justerbare med dellæder, 6.267 kr, 
  • 20" alufælge, 19.520 kr.
  • Panoramasoltag, 20.880 kr.
  • Anhænger forberedelse, 1.305 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...