Ford Kuga PHEV ST-line Viginale
© Søren Juul

Overvejer du en Ford Kuga Plug-in Hybrid? Så læs vores første test

2020 tredjemest solgte bil, Ford Kuga Plug-in Hybrid giver dig en økologisk SUV til en startpris på kun 308.000 kr. Læs Bil Magasinets førstehåndsindtryk af modellen lige her, og få den fulde prisliste.

11. juni 2020 af Søren Juul

Hvor kører vi Ford Kuga PHEV?

Vi var et smut i Malmø og låne den nye Ford Kuga af en svensk forhandler før coronavirus lukkede landet ned. Derovre blev den mellemstore SUV udsat for motion på motorvej og snoede landeveje omkring Sturup Raceway.  


Hvis du læser artiklen her i 2021, kan vi sige at Ford er ved at have styr på batteriproblemerne, som du kan læse mere om her.

Ford Kuga PHEV ST-line Viginale

Kuga har fået vokseværk: 9 cm i længden, 2 cm mellem akslerne og 4,5 cm i bredden. Samtidig er den 2 cm lavere i forhold til den gamle Kuga.

© Søren Juul

Kuga plug-in hybrid, men hvad er nyt?

Tredje generation Kuga er den første SUV, som bygger på C2-platformen fra den seneste Ford Focus. Med den har Kuga tabt sig op til 90 kg, selvom den har lagt sig ud, rent størrelsesmæssigt.  

Den vigtigste nyhed ligger under motorhjelmen. For første gang i en europæisk Ford, kan du finde en benzinmotor, der får hjælp af en elmotor, med strøm fra et batteri, der kan lades op hjemmefra:
  
  • Kuga fås som plug-in hybrid og det er en kraftig én af slagsen med en systemydelse på 225 hk og en evne til at køre 56 km på ren strøm. Senere i 2020 kommer Kuga også som selvopladende hybrid med samme benzinmotor.
  • Der er også traditionelle diesel- og benzinmotorer i modelprogrammet, hvoraf nogle af dem er milde hybrider. De yder fra 120 til 190 hk. Dén med 190 hk er en diesel og trækker som den eneste variant på alle fire hjul i stedet for forhjulene alene.

Ford Kuga PHEV ST-line Viginale

I motorrummet på Kuga Plug-in Hybrid (PHEV) finder du en 2,5 liters benzinmotor uden turbo, der yder 152 hk, som får hjælp af en 130 hk elmotor. Samlet yder de 225 hk, der distribueres til forhjulene gennem en trinløs CVT-gearkasse. 

© Søren Juul

Hvad med kabinen i Ford Kuga?

Kuga har fået en helt ny og større kabine i forhold til forgængeren. En praktisk nyhed finder du på bagsædet, der kan forskydes i længderetningen, hvis du vil konvertere noget af den rigelige benplads til mere plads i bagagerummet.  


Instrumentpanelet ligner dét, som du finder i den seneste Focus. Af nyheder på udstyrslisten kan nævnes head-up display i forruden, digitale instrumenter, trådlås mobilopladning og et B&O anlæg med active noise cancellation, der bekæmper støj i kabinen.

Ford Kuga PHEV ST-line Viginale

Førerpladsen minder meget om den, du finder i Focus - bare med et højere udsyn over trafikken. Den testede Kuga er med det dyreste udstyrstrin Vignale. Det byder på bl.a. lædersæder, head-up display, digitale instrumenter og B & O anlæg med active noise cancellation.

© Søren Juul
Ford Kuga PHEV ST-line Viginale

Bagsæderne kan altid forskydes i længderetningen den nye Kuga. I de mere veludstyrede varianter kommer de også med læder og varme. 

© Søren Juul

Hvad med pris og Kuga's konkurrenter?

Markedet bugner med crossovers og bløde SUV'er i denne størrelse. Som alternativ kan du jo overveje Peugeot 3008, Toyota RAV4 (fås også i PHEV), Skoda Karoq og mange flere.

Ford Kuga Plug-in Hybrid går dog med en startpris på 308.650 kr. direkte efter struben på Danmarks mest solgte plug-in hybrid: Mitsubishi Outlander PHEV.

Japaneren stiller med  224 hk, 45 km rækkevidde på el alene og en anelse lavere startpris ved 299.990 kr. – men her får du firehjulstræk og en mulighed for at hurtiglade batteriet til 80% på 25 minutter. Kuga PHEV skal bruge 3,5 time i en wallbox-lader for at fylde batteriet helt op. Kuga stiller med mere udstyr til startprisen. 
Ford Kuga PHEV ST-line Viginale

Den kraftigste Kuga med 225 hk er også den billigste. Med billigste udstyrstrin fås den fra ca. 270.000 kr. Vi tester luksusvarianten Vignale til 320.000 kr. 

© Søren Juul

Læs mere om Ford Kuga?

Så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag, hvor vi hver måned tester de nyeste bilmodeller. Både solo men også i sammenlignende tests, hvor vi kårer en vinder i alle de forskellige bilklasser. 


Overvejer du den japanske konkurrent til Ford Kuga Plug-in Hybrid – Mitsubishi Outlander PHEV, så læs vores duel imellem dem lige hér!

Danske priser Ford Kuga - opdateret januar 2021

Ford Kuga Plug-in Hybrid

  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Titanium 308.650 kr.
  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line 323.500 kr.
  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Vignale 404.300 kr.

Ford Kuga benzin

  • 150 hk Ford Kuga 1,5 Ecoboost Trend 302.690 kr.
  • 150 hk Ford Kuga 1,5 Ecoboost Titanium 322.360 kr.
  • 150 hk Ford Kuga 1,5 Ecoboost ST-Line 341.560 kr.
  • 150 hk Ford Kuga 1,5 Ecoboost Vignale 388.750 kr.

Ford Kuga diesel

  • 120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBlue Trend 289.840 kr.
  • 120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBLue Titanium 309.500 kr.
  • 120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBLue ST-Line 329.270 kr.
  • 120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBlue Trend aut. 308.200 kr.
  • 120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBLue Titanium aut. 328.350 kr.
  • 120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBLue ST-Line aut. 347.440 kr.
  • 150 hk Ford Kuga 2,0 EcoBlue mHEV Titanium 330.850 kr.
  • 150 hk Ford Kuga 2,0 EcoBlue mHEV ST-Line 348.360 kr.
  • 190 hk Ford Kuga 2,0 EcoBlue AWD aut. Titanium 371.970 kr.
  • 190 hk Ford Kuga 2,0 EcoBlue AWD aut. ST-Line 392.150 kr.
  • 190 hk Ford Kuga 2,0 EcoBlue AWD aut. ST-Line 444.040 kr. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...