Ford Kuga plugin hybrid test priser
© Patrick Boje Jensen

Overvejer du en Ford Kuga plugin-hybrid? Så læs vores test

Ford Kuga er en stor og rummelig SUV, med veludviklet plugin-hybrid teknik til en stærk pris. Læs med her, hvor vi gennemgår og tester den opdaterede Kuga.

17. november 2022 af Søren Juul

Da Ford Kuga var helt ny, kørte den direkte ind på førstepladsen for opladningshybrider i Bil Magasinet september 2020, hvor den vandt stortesten over Kia Niro PHEV og Mitsubishi Outlander PHEV.

En stærk pris gjorde den til et indlysende valg for rigtigt mange danskere uanset kørselsbehov, og med 5.134 leverede Kuga’er i hele 2020 indtog Ford pladsen som den tredje mest solgte personbil det år, kun overgået af Citroën C3 og Peugeot 208. 

Ford Kuga med batteribøvl?

Siden fik Ford problemer med bilens højvoltsbatteri, hvilket gav buler i både renommé og salg. Men med batteriproblemerne løst og en god leveringssituation har Kuga kæmpet sig tilbage på salgslisterne, og i første halvår af 2022 indtog den atter tredjepladsen over de mest solgte personbiler i Danmark. Sjovt nok er Citroën C3 og Peugeot 208 igen henholdsvis nr. et og to på samme liste.

De gode salgstal skyldes givetvis, at Kuga har stærkt es i forhold til konkurrenterne: Prisen er lav.

Vil du gerne vide, hvem konkurrenterne er? Vi har samlet de mest interessante plugin-hybrider på markedet i Danmark lige her.

Hvem er konkurrenterne?

Konkurrenterne er blandt andre Opel Grandland, Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008, Hyundai Tucson, Kia Niro og sågar den lidt større og dyrere Kia Sportage. Ford Kuga Plugin-hybrid underbyder dem alle, ikke mindst hvis man tager udstyr med i betragtning.

Og det er ikke fordi Ford er sprunget over, hvor autoværnet er lavest. Eldelen fungerer særdeles fint. Ford har sørget for, at klimaanlægget arbejder uafhængigt af motoren, hvorfor motoren ikke starter, hvis man vælger at køre på el med klimaanlægget tændt.

Er en plugin-hybrid det rigtige for dig - og skal man prøvekøre den anderledes end andre biler? Vi har samlet syv ting, du skal vide, hvis du overvejer en plugin-hybrid.

Ford Kuga plugin hybrid test priser
© Patrick Boje Jensen

Er der meget plads i Ford Kuga?

Derudover er Kuga særdeles god til at samle energi op under kørsel, hvilket gør den særdeles brændstoføkonomisk, også selv om man ikke har ladet batteriet op.

Højvoltsbatterieti Kuga PHEV er på 14,4 kWh, og fuldt opladet giver det en elektrisk rækkevidde på 64 km.

Kuga er en forholdsvis stor bil, målt i forhold til konkurrenterne. Det giver masser af plads på alle pladser - ikke mindst bagsædet - uden at der er solgt ud i bagagerummet, som er på 405 liter. Det er dog 70 liter mindre, end i Kuga-versionerne uden plugin-hybrid-teknik.

Pladsfordelilngen mellem bagagerum og bagsædet kan justeres, fordi bagsædet kan skydes frem og tilbage. Kuga PHEV må trække 1.500 kg på krogen, hvilket også er en anelse mindre end Kuga-versionerne uden plugin-hybrid-teknik.

Læs også: Elbiler i 2023.

Hvordan kører Ford Kuga?

Køreegenskaberne er typisk Ford. Det vil sige fint styretøj og god komfort. PHEV-versionen kan dog ikke helt løb fra sin vægt på 1.844 kg, hvilket er et par hundrede kg mere, end Kuga-versionerne uden plugin-hybrid-teknik. Det koster også på præstationerne, men de er til at leve med. Topfarten er 200 km/t, og accelerationstiden fra 0-100 km/t er 9,2 sekunder.

Kuga udstyret med et trinløst CVT-gear, hvilket kan være en træls indretning, da det forsinker speedereffekten. Det fungerer ok i Kuga, men eksempelvis Nissan Qashqai, der benytter en lignende løsning, gør det bedre.

Ford Kuga plugin hybrid test priser

I motorrummet på Kuga Plug-in Hybrid (PHEV) finder du en 2,5 liters benzinmotor uden turbo, der yder 152 hk, som får hjælp af en 130 hk elmotor. Samlet yder de 225 hk, der distribueres til forhjulene gennem en trinløs CVT-gearkasse. 

© Søren Juul

Hvad med kabinen i Ford Kuga?

Kuga blev lanceret i 2020, og selv om man ikke kan tale om en gammel bilmodel, så er der et anstrøg af pensionsordning i Kuga. ST-Line har digitale instrumenter, hvilket gør en forskel, men et par detaljeløsninger får kabinen til at se ældre ud, end den er, og materialernes finish er også en anelse rustik visse steder. 

Læs også: Test af Ford Puma ST.

Ford Kuga plugin hybrid test priser


© Søren Juul

Danske priser Ford Kuga - opdateret november 2022

Ford Kuga plugin-hybrid

  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Trend 325.770 kr.
  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Titanium 362.210 kr.
  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line 374.060 kr.
  • 225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Vignale 430.990 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...