© Søren Juul

Første test: Ny Ford Kuga med kabel er et oplagt danskerhit

Kuga er tilbage i en ny og større generation, der som den første Ford i Europa også fås som plug-in hybrid. Få vores førstehåndsindtryk og priserne her.

9. april 2020 af Søren Juul

Hvor er vi?

Vi var et smut i Malmø og låne den nye Ford Kuga af en svensk forhandler før coronavirus lukkede landet ned. Derovre blev den mellemstore SUV udsat for motion på motorvej og snoede landeveje omkring Sturup Raceway.  

© Søren Juul

Kuga har fået vokseværk: 9 cm i længden, 2 cm mellem akslerne og 4,5 cm i bredden. Samtidig er den 2 cm lavere i forhold til den gamle Kuga.

Hvad er nyt?

Tredje generation Kuga er den første SUV, som bygger på C2-platformen fra den seneste Ford Focus. Med den har Kuga tabt sig op til 90 kg, selvom den har lagt sig ud, rent størrelsesmæssigt.  

Den vigtigste nyhed ligger under motorhjelmen. For første gang i en europæisk Ford, kan du finde en benzinmotor, der får hjælp af en elmotor, med strøm fra et batteri, der kan lades op hjemmefra.
  
Med andre ord: Kuga fås som plug-in hybrid og det er en kraftig én af slagsen med en systemydelse på 225 hk og en evne til at køre 56 km på ren strøm. Senere i 2020 kommer Kuga også som selvopladende hybrid med samme benzinmotor.


Der er også traditionelle diesel- og benzinmotorer i modelprogrammet, hvoraf nogle af dem er milde hybrider. De yder fra 120 til 190 hk. Dén med 190 hk er en diesel og trækker som den eneste variant på alle fire hjul i stedet for forhjulene alene.

© Søren Juul

I motorrummet på Kuga Plug-in Hybrid (PHEV) finder du en 2,5 liters benzinmotor uden turbo, der yder 152 hk, som får hjælp af en 130 hk elmotor. Samlet yder de 225 hk, der distribueres til forhjulene gennem en trinløs CVT-gearkasse. 

Nok om motorer! Hvad er der sket i kabinen?

Kuga har fået en helt ny og større kabine i forhold til forgængeren. En praktisk nyhed finder du på bagsædet, der kan forskydes i længderetningen, hvis du vil konvertere noget af den rigelige benplads til mere plads i bagagerummet.  


Instrumentpanelet ligner dét, som du finder i den seneste Focus. Af nyheder på udstyrslisten kan nævnes head-up display i forruden, digitale instrumenter, trådlås mobilopladning og et B & O anlæg med active noise cancellation, der bekæmper støj i kabinen.

© Søren Juul

Førerpladsen minder meget om den, du finder i Focus - bare med et højere udsyn over trafikken. Den testede Kuga er med det dyreste udstyrstrin Vignale. Det byder på bl.a. lædersæder, head-up display, digitale instrumenter og B & O anlæg med active noise cancellation.

© Søren Juul

Bagsæderne kan altid forskydes i længderetningen den nye Kuga. I de mere veludstyrede varianter kommer de også med læder og varme. 

Hvem er konkurrenterne og hvad skal den koste?

Markedet bugner med crossovers og bløde SUV'er i denne størrelse. Som alternativ kan du jo overveje Peugeot 3008, Toyota RAV 4, Skoda Karoq og mange flere.

Ford Kuga Plug-in Hybrid går dog med en startpris på 270.090 kr. direkte efter struben på Danmarks mest solgte plug-in hybrid: Mitsubishi Outlander PHEV.

Japaneren stiller med  224 hk, 45 km rækkevidde på el alene og en højere startpris ved 299.990 kr. – men så får du også firehjulstræk og en mulighed for at hurtiglade batteriet til 80% på 25 minutter. Kuga PHEV skal bruge 3,5 time i en wallbox-lader for at fylde batteriet helt op. 
© Søren Juul

Den kraftigste Kuga med 225 hk er også den billigste. Med billigste udstyrstrin fås den fra ca. 270.000 kr. Vi tester luksusvarianten Vignale til 320.000 kr. 

Hvad synes Bil Magasinet om Ford Kuga?

Det går vi i dybden med i papirsudgaven af Bil Magasinet i nr. 2006, der udkommer 14. maj. Vi kan dog afsløre så meget nu, at den nye Kuga PHEV generelt gør et godt indtryk med godmodige køreegenskaber og masser af bil for pengene. Læs den fulde test i magasinet.

Importøren forventer, at alle forhandlerne har fået den nye Kuga i påsken, så du kan gøre dine egne indtryk allerede nu. 

Danske priser Ford Kuga

Plug-in Hybrid

225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Trend 270.090 kr.
225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Titanium 276.090 kr.
225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line 286.090 kr.
225 hk Ford Kuga 2,5 PHEV Vignale 320.090 kr.

Benzin

150 hk Ford Kuga 1,5 Ecoboost Trend 304.890 kr.
150 hk Ford Kuga 1,5 Ecoboost Titanium 319.890 kr.
150 hk Ford Kuga 1,5 Ecoboost ST-Line 343.390 kr.
150 hk Ford Kuga 1,5 Ecoboost Vignale 378.240 kr.

Diesel

120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBlue Trend 288.490 kr.
120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBLue Titanium 303.490 kr.
120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBLue ST-Line 326.990 kr.

120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBlue Trend aut. 304.890 kr.
120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBLue Titanium aut. 319.890 kr.
120 hk Ford Kuga 1,5 EcoBLue ST-Line aut. 342.460 kr.

150 hk Ford Kuga 2,0 EcoBlue mHEV Titanium 325.490 kr.

150 hk Ford Kuga 2,0 EcoBlue mHEV ST-Line 345.980 kr.

190 hk Ford Kuga 2,0 EcoBlue AWD aut. Titanium 363.640 kr.
190 hk Ford Kuga 2,0 EcoBlue AWD aut. ST-Line 382.660 kr.
190 hk Ford Kuga 2,0 EcoBlue AWD aut. ST-Line 426.160 kr. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...