Ford medarbejdere jubler over kåringen af Ford Focus til Årets Bil i Danmark. Det skete onsdag aften i Filmbyen i Hvidovre.

Her er vinderen af Årets Bil 2019!

Med fjerde generation af Ford Focus har Ford skabt en bil, der formår at forene skarpe køreegenskaber med god komfort. Det er blandt andet derfor, at den har netop har vundet prisen som Årets Bil i Danmark 2019

23. januar 2019 af Mathias Brandt

Ford Focus blev Årets Bil i Danmark 2019. På billedet set (f.v.) Ford direktør i Danmark Janne Kamarainen, informationschef Lene Dalhquist og formand for Danske Motorjournalister Karsten Lemche.

Ford Focus blandt finalisterne til Årets Bil 2019

En jury bestående af 30 motorjournalister har i fællesskab fundet frem til at Ford Focus vinder den eftertragtede titlen som Årets Bil i Danmark 2019. Der var i alt 23 forskellige biler, der kæmpede om at komme i finalen. Her var Ford Focus en af de heldige, som var blandt i fem finalister, og nu endelig kan prale af at have titlen som Årets Bil 2019. Grunden er rimelig simpel. Ford Focus har formået er forene komfort og underholdende køreegenskaber, med bredt motorudvalg og konkurrencedygtige priser, der starter under 200.000 kr. Derudover er den langt fremme når det kommer til sikkerhed. Den nye Ford Focus var uden tvivl en af Bil Magasinets favoritter - alle fem jurymedlemmer fra Bil Magasinet havde stemt på Focus, som en af finalisterne. 

Her er fordelingen af stemmerne

  • Ford Focus (187 point)
  • Peugeot 508 (132 point)
  • Hyundai Kona (127)
  • Kia Ceed (112 point)
  • Jaguar I-Pace (92 point)

Først Focus kom i 1998

Den første Ford Focus kom i 1998 og ruskede op i klassen med sit udfordrende design og et sæt livlige køreegenskaber, som vi stadig snakker om på redaktionen her 20 år efter.

Nu er fjerde og nyeste generation af Ford Focus klar til det danske marked. En standard Focus i en tam farve, uden ST-Line-udstyrets forførende skørter, 17” fælge og dobbelte udstødningsrør giver ikke just åndenød. Men det glemmer du hurtigt igen, når du giver den lille 3-cylindrede 1,5-liters EcoBoost benzinmotor fra Fiesta ST nogle høvl. Takket være de 182 hk er underholdningsfaktoren næsten på niveau med i en fuldblods GTI.

Motoren snurrer ivrigt mod det røde felt med en sund snerren, den 6-trins manuelle gearkasse betjenes med præcise, korte vrik. Undervognen griber i asfalten og reagerer så smidigt og forudsigelig.

Ford Focus 2019 interiør bilmagasinet


© Ford

Underholdende køreegenskaber med ST-Line

Styretøjet er yderst præcist og informativt, og indstyringen er skarp. Som altid i en Focus er bagenden til at snakke med, hvis du gerne vil have bilens snude til at dykke skarpere ind, når du bremser eller letter på speederen i et sving.

ST-line betyder 10 mm sænket undervogn, men det er altså stadig en relativt komfortabel sag, der ikke vil være belastende til hverdag. Vælger du “dansker-variant”: En Focus med 1,0 EcoBoost med 125 hk, standardundervogn og en mere simpel compoundaksel, leverer den samme gode følelse af en solid og køreglad bil i balance. Begge varianter er både komfortable og støjsvage.

Praktisk hverdagsbil

Køredynamikken trives i bedste velgående, men hverdagspraktikken er også forbedret markant. Akselafstanden er øget med fem cm, og det er medvirkende til, at bagsædepladsen er vokset i alle retninger. Ford lover, at Focus har klassens bedste bagsædeplads, og uden at lægge hovedet på blokken kan der faktisk være noget om snakken.

Instrumentbordet er helt nyt og ligner dét fra Fiesta. Forgængerens lodrette luftdyser, fnidrede knapper og integrede infotainmentskærm er erstattet af en stramt designet løsning med en lodretmonteret skærm. 

Motorvarianter i ny Ford Focus

Benzinmotorer:
Fords velkendte 3-cylindrede Ecoboost turbomotorer, men i Focus har ingeniørerne fundet på noget nyt: deaktivering af en cylinder, når motoren kører med konstante omdrejninger og ikke belastes hårdt. Det er første gang, at vi hører om dét benzinsparetrick på en 3-cylindret motor. Vælg mellem 1,0 Ecoboost med 100 eller 125 hk – eller den større 1,5 Ecoboost, der fås med 150 eller 182 hk.

Dieselmotorer:
Der finde to forskellige dieselmotorer i Ford Focus. En 4-cylindret 1,5 Ecoblue dieselmotor med 120 hk. eller en 2-liters med 150 hk. 

Alle motorer har som standard en 6-trins manuel gearkasse, men kan bestilles med en ny 8-trins automatgearkasse for cirka 12.000 kr. ekstra.

Ford Focus er fyldt med sikkerhedsudstyr

Focus er ikke færdig med at spille kæk, for den kan bestilles med en masse komfort- og sikkerhedsudstyr, der gør den stort set selvkørende: Vejbane-assistenten virker nu også på veje uden striber som for eksempel en smal landevej. Den automatiske nødbremse kan nu detektere cyklister og fodgængere – også om natten. Og bilen bremser selv efter et eventuelt uheld, så du ikke risikerer at blive puffet over i modkørende bane og ende i en ny ulykke.

Bestiller du bilen med ­automatgear og nok udstyr, holder fartpiloten bilen centreret på vognbanen, styrer speeder og bremser, også når trafikken går helt i stå, så du kan fede den i køkørsel. Og så kan fartpiloten i øvrigt også ­genkende vejskilte og selv justere hastigheden efter dem. Parkerings­assistenten er også blevet klogere. Hvis bilen har automatgear og teknologi-pakke, kan du slippe både rat, pedaler og gearstang og parkere bilen med tryk på en knap.

Hvornår fås den i Danmark?

Den nye Ford Focus hatchback blev lanceret den 1. og 2. september 2018, så du kan allerede nu hoppe ned til de lokaler forhandler og prøve bilen. Stationcar-varianten af den nye Ford Focus kom til Danmark den 3. november 2018.

Ford Focus side 2019 bilmagasinet
© Ford

Priser på ny Ford Focus


Priserne starter lige under 200.000 kr. Indtil videre har vi fået bekræftet priser på:

Ford Focus Trend Edition 1,0 Ecoboost, 100 hk: 198.345 kr.
Ford Focus Trend Edition 1,0 Ecoboost, 125 hk: 221.710 kr.
Ford Focus 1,5 Ecoblue Titanium, 120 hk: 239.390 kr.

Opgradering fra Trend Edition til Titanium: ca. 15.000 kr.
Opgradering fra Titanium til ST-Line: ca. 7.100 kr.
Opgradering fra Trend Edition til ST-Line: ca. 22.000 kr.

- alle Focus’er er som standard udstyret med Pre-Collision Assist med fodgænger og cyklistgenkendelse, lane keeping aid, post-collision braking, læderrat, alufælge, og opvarmede forsæder.

Stationcar-udgaven forventes at koste cirka 40.000 kr. mere end hatchbacken.   

Vil du privatlease din Ford Focus

Se priseksemplerne her:

Ford Focus Trend Edition 100HK 1.0 EcoBoost 5D:

Månedlig ydelse: 2.395 kr.
Udbetaling: 14.995 kr.
Leasingperiode: 36 mdr.
Årlig kørsel: 15.000 km
Samlet betaling i perioden: 101.215 kr.

Ford Focus Trend Edition 100HK 1.0 EcoBoost 5D:

Månedlig ydelse: 2.895 kr.
Udbetaling: 4.995 kr.
Leasingperiode: 36 mdr.
Årlig kørsel: 15.000 km
Samlet betaling i perioden: 109.215 kr.

Ford Focus Titanium 125 HK 1.0 Ecoboost 5D:

Månedlig ydelse: 2.795 kr.
Udbetaling: 14.995 kr.
Leasingperiode: 36 mdr.
Årlig kørsel: 15.000 km
Samlet betaling i perioden: 115.615 kr.

Ford Focus Titanium 125 HK 1.0 Ecoboost 5D:

Månedlig ydelse: 3.295 kr.
Udbetaling: 4.995 kr.
Leasingperiode: 36 mdr.
Årlig kørsel: 15.000 km
Samlet betaling i perioden: 123.615 kr.

Ford Focus ST-Line 125HK 1.0 EcoBoost 5D:

Månedlig ydelse: 2.995 kr.
Udbetaling: 14.995 kr.
Leasingperiode: 36 mdr.
Årlig kørsel: 15.000 km
Samlet betaling i perioden: 122.815 kr.

Ford Focus ST-Line 125HK 1.0 EcoBoost 5D:

Månedlig ydelse: 3.495 kr.
Udbetaling: 4.995 kr.
Leasingperiode: 36 mdr.
Årlig kørsel: 15.000 km
Samlet betaling i perioden: 130.815 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...