© Ford

Ford’s bissebil har fået nyt fjæs og mere bundtræk

Ford har løftet sløret for den faceliftede Fiesta - og ikke mindst Fiesta ST.

16. september 2021 af Patrick Boje Jensen

Faceliftet Ford Fiesta

Ford har netop afsløret den faceliftede Ford Fiesta. Det er sjældent, at en bilfabrikant tager udtrykket så bogstaveligt, for den største ændring er et helt nyt ansigt, hvor logoet er migreret fra motorhjelmen og ned på grillen.

Men lad os starte med det sjoveste - det betyder nemlig også, at den hurtige Fiesta ST har fået en overhaling. EcoBoost-motoren på 1,5 liter spytter stadig 200 hk ud, men momentet (bundtrækket) er hævet fra 290 Nm til 320 Nm. Recaro-sæderne er røget ud og er erstattet af Ford’s egne sportssæder.

Ford Fiesta ST kommer som standard med 18” fælge og kører 0-100 km/t på 6,6 sekunder - desuden kan den fås i en ny farve som Ford har givet et af de bedste lak-navne længe: “Mean Green”.

Fiesta ST skal konkurrere med blandt andre den faceliftede VW Polo GTI og den nye Hyundai i20N

© Ford

Ford Fiesta er kun hybrid

Den almindelige Fiesta får desuden to nye farvemuligheder - Boundless Blue og Beautiful Berry - og syv(!) nye forskellige fælgdesign at vælge i mellem.

Faceliftet er også et endegyldigt farvel til Fiesta uden hybrid-teknologi. 1,0’eren med 100 hk udgår, og udover ST vil du fremover kunne få din Fiesta med 125 hk eller 155 hk. Begge kan fås med en 6-trins manuel gearkasse, og du kan også kombinere 125 hestes-versionen med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse.

Fiesta kan fremover også fås med LED-forlygter og mulighed for Matrix-teknologi, der automatisk undgår at blænde modkørende og fodgængere.

Den nye Fiesta lander i Danmark næste år.

Fiesta kan nu også fås med en 12,3" infotainmentskærm.

© Ford
© Ford

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...