© bilmagasinet.dk

Facelift: Ford Mondeo

Får front med LED-kørelys og automatisk lukning af kølergrill for lavere vindmodstand

28. juni 2010 af Steen Bachmann


Den nuværende Mondeo-generation stammer fra 2007 og har været en betydelig succes for Ford i Danmark. Til oktober kommer den såkaldt faceliftede udgave hertil med et nyt ansigt a la Ford S-Max og Galaxy, og nye motorer med højere ydelser og lavere forbrug.

På fronten er her en ny, dyb trapezoid-formet luftindsugning, og køreelys med LED-lygter (dioder). Fronthjelmen har et nyt design, og bagtil noterer vi bl.a. brug af LED-lygter. I kabinen er den mest synlige forskel også LED-lygter, der bruges til diskret belysning.

En række nyudviklede systemer hjælper med at spare brændstof. En elektronisk styret enhed regulerer luftstrømmen gennem motorrummet for dermed at mindske luftmodstanden. Lavere vindmodstand betyder lavere forbrug. Systemet er også i stand til at regulere temperaturen i motorrummet, hvilket betyder, at motoren hurtigere bliver driftsvarm om vinteren - det sparer brændstof og giver hurtigere en lun kabine. Et andet system lader batteriet intelligent, når der alligevel er overskudsenergi fra f.eks. nedbremsninger. Herved sænker man belastningen på motoren, og dermed forbruget.

På benzinsiden videreudvikler Ford sin 2-liters Ecoboost turbomotor, der blev introduceret i i S-Max og Galaxy tidligere på året med 203 hk. Den vil kunne fås i en udgave i Mondeo med 240 hk og et snitforbrug, der er 20 pct. lavere end en traditionel motor uden turbolader, men med samme ydelse. En anden nyhed er en kraftigere udgave af Fords 2,2-liters diesel, hvor effekten er øget med 12 pct. til 200 hk. Mondeo vil som hidtil også kunne fås med 2-liters diesel med 115, 140 eller 163 hk.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...