© Ford

Dyr fornøjelse: Så vilde er specialkravene til Ford GT-forhandlere

Det bliver uden tvivl en dyr fornøjelse, hvis en Ford-forhandler ønsker at sælge de eksklusive GT-modeller. Her kan du se den vanvittige liste over specialkravene.

18. juli 2016 af Mathias Brandt

Der har allerede været en del snak om Fords nye GT-model. Det handler nemlig ikke blot om, hvor stor din tegnebog er. Du skal nemlig ansøge om at komme i betragtning til at købe den.

Den nye Ford GT bliver den dyreste bil, Ford nogensinde har solgt til privatkunder. Dette stiller også store krav til kundeservice og faciliteter. Ifølge All Ford Mustangs, som har fået adgang til Ford's krav til at blive certificeret forhandler, er listen lang.

Hvis bilen skal have udbedret garanti-problemer, skal Ford stå for afhentning og aflevering hos kunden. Dette kræver en helt speciel trailer, som koster over 200.000 kr. Desuden skal Ford-forhandleren altid skal have tilknyttet en tekniker, som står til rådighed døgnets 24 timer.

Klinisk rent "Clean Room"

Det er også et krav, at Ford-værkstedet har et såkaldt “Clean Room” – altså et rent rum, hvor kun Ford GT’ere må komme ind i. 

Det er her al service og vedligholdelse skal foregå. Der skal ligeledes investeres i dollies til at løfte hjulene, da det ellers er muligt for en normal lift at komme under bilen – disse koster 8.000 kr. for et sæt.

© Ford

Den vigtigste assistance

Multimatic er et privat Canadisk firma, der har sine rødder i motorsport. Derudover assisterer og udvikler de biler i samarbejde med flere store bilfirmaer, og har været med til at udvikle den nye Ford GT.

For at gøre det overskueligt at tage vare på en Ford GT, har de inddelt vedligeholdelse og reparationer i fire forskellige niveauer.

Gruppe 1: Her er der tale om små reparationer og vedligeholdelse. Dette kræver at der er en mekaniker, som har været på specialuddannelse i at håndtere Ford GT.

Gruppe 2A: Reparationer og fejlsøgning af mindre kompleks grad, kræver at mekanikeren på Ford-værkstedet arbejder sammen med en Multimatic-tekniker, der er hjælper over mail eller telefon.

Gruppe 2B: Større og mere komplekse indgreb stille krav til, at Ford-værkstedet får fløjet en Multimatic-tekniker ind fra Canada til at assistere eller udføre reparationer, dette betales af Ford-forhandleren selv.

Gruppe 3: Hvis bilen kræver store indgreb, som eksempelvis omhandler arbejde på motor og gearkasse, skal bilen tilbage til Multimatic i Canada for at for udført arbejdet.

Ingen hjælp at hente i Danmark

Danmark er desværre ikke blevet udvalgt som et land, hvor Ford GT skal sælges. Derfor er der heller ikke nogen danske forhandlere, som kommer til at stå med disse udfordringer. 

Hvis der kommer en dansk Ford GT-ejer, skal vedkommende til en af vores nabolande Sverige eller Tyskland, for at få assistance. 

© Ford

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...