© bilmagasinet.dk

Det måtte komme: En pumpet Fiesta

Konceptbil med 180 turbo-heste og forbrug på ned til 17-18 km/l

13. september 2011 af Steen Bachmann

På Frankfurt Motor Show giver Ford et konkret bud på en fremtidig Ford Fiesta ST. Motoren er en 1,6-liters EcoBoost benzinmotor med direkte indsprøjtning og turbo. Det betyder at den kompakte Ford Fiesta får mindst 180 hk og 240 Nm.

Forventningen er en topfart omkring 220 km/t og 0-100 km/t på under syv sekunder. Via 6-trins manuel gearkasse er målet for forbruget 17-18 km/l og et CO2-udslip på under 140 g/km.

I lighed med den 2,0 liters EcoBoost motor, der ligger i den nye Ford Focus ST, er 1,6 liters udgaven også udstyret med dobbeltvirkende, variable knastaksler (Ti-VCT).

Inspiration fra motorsporten
Fiesta ST-konceptet er inspireret af Fords rally-Fiestaer, som kører med i toppen af World Rally Championship (WRC), Global Rallycross Championship (GRC), European Rallycross Championship (ERC) og X Games.

Trapez-grillen, som Fiesta'en deler med storebror Focus ST, er udformet i et vaffelmønster. Bagtil er her diffuser og dobbelte udstødningsrør. Den lavere profil og de svulmende skærme, som giver plads til 17 tommer alu og gummi, er taget fra Fords WRC Fiesta. Farven, Molten Orange, føres videre i kabinen, der blandt andet har Recaro-sportssæder.

Fiesta ST lanceres i Danmark i slutningen af næste år.

 

© bilmagasinet.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...