Ford Fiesta ST2 sving

Derfor skal du købe en Ford Fiesta ST!

Skulle du bare ikke se at få købt en sjov GTI, før det hele går op i artige hybrid- og elbiler uden humor? Ford Fiesta ST er et forbandet morsomt røverkøb.

14. januar 2019 af Søren Juul

I november-nummeret af Bil Magasinet tog en Ford Fiesta ST med Performance-pakke og mekanisk spærredifferentiale en suveræn sejr i en sammenligningstest mod to skrappe konkurrenter på Ring Knutstorp. Spørgsmålet er så, om den duer til noget ude i den virkelige hverdagsverden, langt væk fra den der trackday, som du har talt om i evigheder, men aldrig er kommet til?

Nysgerrig og stadig deprimeret over, at politikerne i ramme alvor snakker om at sende nye biler med forbrændingsmotorer i skammekrogen i en nær fremtid, tager jeg Ford Fiesta ST-testbilen med ud på min hemmelige testrute for at blive opmuntret og klogere.

En halv time fra redaktionen ligger et stykke episk landevej omgivet af marker. Her er ingen sideveje eller sure naboer, og udsynet er så godt, at du kan vride ørerne om uden at genere naboerne eller risikere at møde en fotovogn.

Ford Fiesta ST2 uden mekanisk spær

Testbilen er en såkaldt ST2-udstyrs­version, der i praksis opgraderer udstyrslisten med et par andre alufælge og blå syninger i kabinen. Testbilen må dog undvære det føromtalte mekaniske Quaife-differentialespær på forakslen. Det er dog kun på våd asfalt, at du bemærker det, når forhjulene stamper og har problemer med at få de 200 hk og 290 Nm ned i asfalten. På tør vej ryger man afsted med det samme, og underholdningsfaktoren er høj, uanset hvilken hastighed du kører med.

Skal du bruge din Fiesta ST på en bane, så find de 9.960 kr. ekstra, det koster at få den med spærredifferentialet. Men det er ikke et must for at more sig til hverdag.  

Ford Fiesta ST2 kabine

Det koster kun 1.260 kr. at gå fra ST1 til ST2, men opgraderingen begrænser sig også til bl.a. blå syninger.

Bulder og brag fra den lille motor

Det kan godt være, at den 3-cylindrede EcoBoost-motor har fået forstærket vokalen kunstigt, men både ude og indvendigt taler den med en relativt dyb og forførende røst. Mellem gearskiftene buldrer og brager det triumferende fra udstødningsrørene. 

Du føler dig næsten hensat til oplevelsen i en krympet udgave af storebror Focus RS – men uden at du skal slæbe rundt på arsenalet af spoilere, der kan virke pinlige, når du nærmer dig 40 år.

Styretøjet er lynhurtigt og bakkes op af en adræt og ikke alt for hård undervogn. Fiesta ST flintrer frejdigt afsted gennem en serie af s-sving med snuden begravet dybt i sporet, også når tempoet er skruet op. 

Men det er gennem et skarpt 90 graders sving, at den viser, hvad der skiller den ud fra de andre GTI’er i klassen nu: Styr skarpt ind, slip speederen, og bagvognen bliver så levende, at du må praktisere en lille kontrastyring, som er nem at håndtere, for der er altid bid i forhjulene. Det er en sjælden fornøjelse, for normalt plejer den slags unoder at blive bortcensureret af understyring eller et restriktivt ESC-system.  

Ford Fiesta ST2 sæder

De velstøttende og stadigt komfortable Recaro-stole er standard på Fiesta ST nu om dage. 

Ford Fiesta ST til hverdagsbrug

99,9 pct. af tiden, hvor du bare kører almindeligt, er Fiesta ST også et behageligt selskab. Turbomotoren leverer sit maksimale moment ved 1.600 o/min, så den er klar til at trække med det samme, hvilket gør den afslappende at køre. Recaro-stolene støtter fantastisk, i hvert fald hvis du ikke er alt for korpulent.

De eneste to ting, som kunne ændres og gøre bilen endnu bedre, er styretøjet, der er lidt nervøst omkring midterstillingen, når det går ligeud. Og så det faktum, at turbomotoren ikke elsker at blive jaget op i det røde felt som en hidsig sugemotor i gamle dage.

Til gengæld kan du i teorien køre næsten 17 km/l, hvilket må siges at være godt skuldret af en lille GTI, der er god for over 230 km/t og kan ramme 100 km/t på 6,5 sek. Det er svært at se, hvordan den uforfalskede køreglæde kan gøres bedre, når fremtiden bliver mere eller mindre elektrificeret. Køb en Fiesta ST, mens du stadig kan.

Ford Fiesta 1,5 ecoboost ST 5-dørs specifikationer

Pris 272.600 kr.  

Motor R3, 1.496 cm3, 12V, turbo

Ydelse 200 hk ved 6.000 o/min, 290 Nm ved 1.600 o/min

Topfart 232 km/t  

0-100 km/t 6,5 sek.

EU-miks 16,7 km/l

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...