Ford Focus ST Ecoboost
Ford Focus ST Ecoboost

Den kompromisløse hyldest

Ford Focus ST er noget så sjældent som en kompromisløs mellemklassebil

22. april 2015 af Mikkel Thomsager

I betragtning af, at der kommer flere og flere, mere og mere forskelligartede nye biler, er det påfaldende, at der kommer færre og fære kompromisløse biler.

Alle nye biltyper tager udgangspunkt i komfort, stil og lir, med henblik på at sælge så mange som muligt, helst i et segment opfundet af producenten selv, hvorimod reelle flagskibsversioner i en modelserie, bliver færre og færre. 

Det kan være fint nok på mange måder. Trafikbilledet bliver stadigt mere forskelligartet. Dem der påstår, at alle nye biler er ens, sådan som vi ofte gjorde i 80'erne og 90'erne, har ikke set efter i trafikken på det senenste.

Men det går ud over den rendyrkede køreglæde, når flagskibsmodellerne udebliver. Den køreglæde hvor komforten er ofret til fordel for en hjørnevrider med lækre styregenskabe kraftig motor og god lyd.

Sådan en bil er Ford Focus ST. En endnu vildere Focus RS-model er på vej, men ind til den kommer (i efteråret) er der al mulig grund til at nyde denne hårdt pumpede 2,0 turbo med 250 heste og bare 1,8 omdrejninger fra stop til stop på rattet.

Selv om det er en turbo tager den - næsten - 7.000 o/min, bag rattet lyder den som en gammel Ford Escort BDA, og der er voldsom torque steer i rattet, som det hedder, når bilen trækker fra side til side under kraftig acceleration. Det er fedt.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...