© bilmagasinet.dk

Analyse: Drop firmabilen

Opdateret: Det er væsentligt billigere at køre Mondeo 2,0 TDCI, hvis du ejer den selv

30. november 2009 af Steen Bachmann

Fredag 27. november citerede vi en analyse fra Business Danmark, hvor en ny Mondeo 2,0 TDCI st.car var sat til en nypris på 400.000 kr. uanset om man køber eller leaser den. Flere læsere påpeger, at eksemplet er urealistisk, da man for det første kan presse nyprisen på en Mondeo, og for det andet bliver beskattet af et markant lavere beløb end 400.000 kr. (det såkaldte beskatningsgrundlag).

For at fjerne enhver tvivl, bringer vi her forudsætningerne for analysen.

Vi har samtidig bedt Bilbasen, som er uvildig og hverken formidler salg af nye biler eller leasingydelser, om at regne omkostningerne for Mondeo'en ud med hhv. en anslået nypris efter at der er pruttet om prisen, og med det reelle beskatningsgrundlag for præcis denne bilmodel . Resultatet bringer vi senere denne uge.

Steen Bachmann, Bil Magasinet


Totalomkostninger

for at have fri rådighed over Ford Mondeo 2,0 TDCI st.car i tre år med 55.000 km/år fordelt på hhv. 40.000 km erhverv og 15.000 km privat kørsel:

  Privat Firmabil
Nypris 401.280 kr. 401.280 kr.
Værditab 3 år/165.000 km 210.450 kr. 0 kr.
Kørselsgodtgørelse 327.900 kr. 0 kr.
Ejerafgifter 9.660 kr. 0 kr.
Forsikring 22.800 kr. 0 kr.
Drift/vedligehold 45.000 kr. 0 kr.
Brændstof 73.800 kr. 0 kr.
Finansiering 360.000 kr. 0 kr.
Beskatningsgrundlag 0 kr. 285.000 kr.
Nettoindtægt ialt:
66.400 kr.
-179.550 kr.

Kilde: Business Danmark


---original artikel 27 . november 2009----

Tiden er løbet fra skattelovgivningen om firmabiler. De beskattes nu så hårdt, at det uanset biltype og kørselsbehov er en bedre forretning for lønmodtageren at køre i sin egen bil. Det viser en analyse, Bilbasen har foretaget for sælger-organisationen Business Danmark.

Den typiske firmabilist kan spare over 300.000 kroner over tre år ved at droppe en mellemstor firmabil som Ford Mondeo 2,0 TDCI st.car og i stedet købe en ny, lille bil på gule plader som Peugeot 207 Van 1,6 HDI Comfort+.

Nu er det de færreste sælgere med et kørselsbehov på over 50.000 km om året, der frivilligt skifter deres Mondeo ud med en lille billig Peugeot, men regnestykket er også attraktivt, hvis vi lader sælgeren blive i sin Mondeo.

I analysen kører han årligt 40.000 km erhverv og 15.000 km privat.

Privatejet Mondeo

Vores sælger finansierer og køber en ny Mondeo st.car, kører 55.000 km om året over tre år og sælger den igen. Han modtager ialt 327.900 kr. i kørepenge fra sin arbejdsgiver.
Resultat
: indtægt på 66.400 kr.

Firmabil Mondeo
En Mondeo til 400.000 kr. koster omkring 180.000 kr. i skat over tre år uanset hvor meget, du kører i den. I praksis forhøjer Skat din indkomst med f.eks. 5.000 kr. om måneden, da bilen betragtes som et gode, altså noget, du modtager fra din arbejdsgiver og som der derfor skal betales skat af.
Resultat: udgift på 179.550 kr.


Få råd til bil nr. to
For at få en større besparelse kan man vælge en Mondeo på gule plader eller endnu bedre: Gå med på trenden mod mindre motorer og biler og tage en Focus st.car 1,6 TDCI.

Under sammme forudsætninger vil der her være tale om en indtægt på 104.480 kr. over de tre år - hvilket betyder, at der er råd til en bil nummer to på hvide plader.

Bemærk, at gulpladebilen i regnestykket er inklusive moms og at vi har regnet misundelsesafgiften med, hvorfor man gerne må bruge den til privat kørsel.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...