Biltest af Alfa 156 GTA Wagon
Biltest af Alfa 156 GTA Wagon © bilmagasinet.dk

Alfa 156 GTA Wagon

TÆT PÅ DET PERFEKTE

23. maj 2002 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen


Vi forsøgte at tage de kritiske briller på, men det er svært, når Alfa Romeo 156 stiller i GTA-trim

Siden Alfa 156 gjorde sit indtog på brugt-markedet, har også vi motorjournalister fået et lidt mere nuanceret syn på bilen. Alle de dynamiske kvaliteter overskygges i nogen grad af kvalitets-problemer. Bilen synes til stadighed at lide med nye kvalitetsproblemer, eksempelvis er styringen i 2,0 T-Spark motoren revideret mindst fem gange siden lanceringen. Nu afløses den motor så af den nye JTS-motor.

Jeg ved det alt sammen. Alligevel forblændes jeg næsten hver gang, jeg sætter mig bag rattet af en 156. Således advaret forsøgte jeg atter at sætte de kritiske briller på, da jeg satte mig bag rattet af Afla 156 GTA, også fordi jeg ved, at gode velkørende biler ikke altid bliver bedre af at få mere motorkraft under huden.

Men nej. Den gik ikke. Min test af Alfa 156 bliver endnu en gang ét langt triumftog for bilen, der endnu en gang slog hjulene væk under min snusfornuft. Jeg kan nok godt finde på noget skidt at sige om bilen (måske noget med kvaliteten eller sådan noget). Måske bliver min konklusion sat til vægs, når vi tager Alfa 156 GTA med på handlingday midt i juni, men i min begrebsverden rangerer den i øjeblikket som nummer to over årets mest storslåede køreoplevelser (kun overgået af min seneste tur i en Caterham Super Seven – naturligvis).

Som med de mindre 156-modeller skyldes den storslåede køreoplevelse ikke et enkelt element. Bevares, 3,2 liters-motoren på 250 hk er et imponerede pumpeværk, men det er helheden – samspillet mellem karrosseri, kabine, undervogn og motor, som giver et blændende helhedsindtryk. Især styretøjet er i en klasse for sig. Der er blot 1,7 ratomdrejninger fra stop til stop, alligevel er der 100 procent feedback i alle situationer, samtidig med at den ligger rolig som et plejehjem efter klokken ni på motorvejen. Til gengæld er venderadius ret stor.

17-tommer-hjulene ligner umiddelbart en forsigtig montering, men man lærer hurtigt, at det er præcis den rigtige. Vejgrebet er fremragende også ved acceleration. 250 hk på forhjulene lyder ellers som noget, der går op i hjulspin og dækrøg, men det gør det ikke, fordi dækkene hele tiden har fat. Men det mest imponerede er næsten, at komforten samtidig er rigeligt i behold. Et fantastisk kompromis, som Ford eksempelvis slet ikke magter med sin nye Mondeo ST220.
Hertil kommer så den formidable motor. Egentlig er det blot en let tunet version af den 220-hestes, treliters motor fra Alfa 166. Men når man kender Alfa, ved man, at GTA-motoren er meget mere end blot let tunet. Den er filet, formet og tilpasset til formålet - inkl. et nyt udstødningsystem, som giver den fineste og mest eftertragtede lyd især under kraftig acceleration og ved speederslip.

Kabinen er standard, men lædersæderne er specielle, kraftigt skålformede og med integreret nakkestøtte. Det er en fin understregning af bilens formåen. Selv i praktisk anvendelse kan GTA prale med rimelige pladsforhold i kabinen.

Ford Mondeo ST220 ligner en oplagt konkurrent, men det er den slet ikke. Vi skal til M3-land for at finde en værdig sammenligning. GTA’en er svagere og billigere, men overgår klart BMW M3 i dynamik, hverdagsbrug og daglig fornøjelse.

Alfa 156 GTA Wagon

Tekniske data: Motor V6 3.179 cm3, 24V. Ydelse: 250 hk ved 6.200 o/min. 300 Nm ved 4.800 o/min. 0-100 km/t: 6,3 sek. Topfart: 250 km/t. EU-mix: 11,6 km/l. Årlig afgift: 7.200 kr.
Totaløkonomi: Selv om GTA helt sikkert bliver en eftertragtet special-model på brugtmarkedet, bliver afskrivningen høj. Efter tre år og 50.000 km har den tabt 315.000 kr. (45 procent).
Reservedelsindeks: 147
Service ekskl. materialer:
Fiat Danmark opgiver ingen faste priser for servicering af Alfa Romeo.
Pris: 700.000 kr.

Vi synes... Det kan ikke gøres meget bedre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...