Ford Focus ST 2019
© Automedia

Afsløret: Ny Ford Focus ST spottet næsten nøgen på Nürburgring

Mens den nye Ford Focus er ved at være på plads hos de danske forhandlere, er fabrikken ved at lægge sidste hånd på GTI-varianten ST. Vi har billeder af den hurtige Ford, der i øjeblikket bliver testet flittigt uden ret meget kamuflage.

21. august 2018 af Søren Juul

Der er en hurtig nyhed på vej til fans af hurtige Ford'er med forhjulstræk. Vores spionfotografer hos Automedia har fanget den nye Focus ST under test på Nürburgring og den ser ud til at være næsten klar til produktion. Ford har i hvert fald ikke gjort meget ud af at kamuflere den. 

Ud fra billederne kan man konstatere det åbenlyse: ST får større fælge, en hækspoiler, sideskørter og nye kofangere i forhold til en almindelig Focus.  

Ford Focus ST

G-kræfterne trykker prototypen godt ned i fjedrene gennem en hurtig kurve på Nürburgring. Vi gætter på, at Ford Focus ST standard kommer med sænket undervogn og adaptive støddæmpere - begge dele kan i dag bestilles til den nye Focus.  

© Automedia

Foran ser det ud som om der er blevet plads til en ekstra køler af en art i bunden og mønstret i grillen er grovere end på en almindelig Focus.

   

© Automedia

GTI med trækkrog

Bagpå sidder en diffuser over udstødningsrørene. Ford har tilsyneladende droppet den karakteristiske centerudstødning fra forgængeren til fordel for et stort rør i hver side. Det bør give mulighed for at sætte en jydekrog på den hurtige GTI, hvis man skulle have den tilbøjelighed.  

Af en eller anden grund har Ford smækket et rødt klistermærke fra Avengers-filmene på bagsmækken. Måske den nye Focus ST har scoret en filmrolle?

© Automedia

Focus ST kan få 275 hk under motorhjelmen

Den forrige Focus ST var udstyret med en 4-cylindret 2,0 liters Ecoboost benzinmotor med 250 hk. Den nye ST skulle få omkring 275 hk, men om kræfterne leveres af en revideret udgave af den gamle motor eller Ford klemmer endnu flere kræfterne ud af deres 3-cylindrede 1,5 liters Ecoboost-motor, der pt. fås med op til 182 hk, står hen i det uvisse. 

Stationcar og dieselmotor

Ifølge vores velinformerede leverandør af spionbilleder, Automedia, kommer den nye Focus ST helt sikkert som stationcar. Sandsynligt er det også, at modellen kommer med dieselmotor, da motorvarianten i den forrige generation stod for halvdelen af det samlede salg. Den gamle ST 2,0 diesel havde 185 hk og et kraftigt drejningsmoment på 400 Nm, så mon ikke afløseren får omtrent samme dosis power.

Om Focus ST får manuelt gear, dobbeltkobling eller spærredifferentiale på forakslen må tiden vise. Vi venter spændt på svar indtil modellen med stor sandsynlighed lanceres sidst på året.  

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.