Biltest af Lancia Lybra 1,8 LX Stationscar
Biltest af Lancia Lybra 1,8 LX Stationscar© bilmagasinet.dk

Lancia Lybra 1,8 LX Stationscar

Luksus-Marea for de få

21. september 2001 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Lancia Lybra er en god Fiat set
fra den pæne side

SIG NAVNET LANCIA, og det første,
der falder i tankerne er Delta
Integrale, Stratos og masser af
rally-succes. Men det er en del år
siden, at Fiat koncernen omfordelte
opgaverne mellem sine fem mærker.
Fiat var og blev folkebilen, Alfa
Romeo blev sportsvognen, og Lancia
blev udnævnt til koncernens
luksusmærke. Og oven over alting
stråler Maserati og Ferrari.

Det lød egentlig fornuftigt nok,
bortset fra, at koncernen dermed
afskar Lancia fra at følge op på
rally-succesen, og i øvrigt er det ikke
sådan at lave om på en bils image fra
den ene dag til den anden. Den
danske Fiat-importør tog
konsekvensen, så efter at Kappa
havde haft en vis succes, blev Lancia
strøget helt af programmet. Det
skete, før Lybra blev præsenteret i
1998, så spørgsmålet er, om Fiat
Danmark dermed gjorde Lancia uret?
Næppe. Lancia kunne have fjernet
fokus fra Alfa Romeo, som fik en
tiltrængt succes med 156, og
desuden var vi danskere givetvis ikke
klar til at opfatte Lancia som et
luksusmærke. Et andet spørgsmål er,
om Fiat Danmark gjorde os uret ved
ikke at markedsføre blandt andet den
nye Lybra? Er vi gået glip af noget?
Det spørgsmål kan man nu selv finde
svaret på hos Jensen Auto i Gentofte
(tlf. 39 65 29 62).

Efter at have været autoriseret
Lancia- og Alfa Romeo-forhandler i en
årrække, er man nu begyndt at
importere nye og let brugte Lanciaer,
og en af de første er en Lybra 1,8 LX
stationcar, som med syv måneder og
8.000 km på bagen er til salg for
320.000 kroner.

Som gammel Fiat Marea-kører fandt
jeg mig hurtigt til rette i Lybra, som i
bund og grund er en luksuriøs Marea
med sit eget design. Det lyder ikke af
meget, når man tager prisen i
betragtning, men faktisk er der en
verden til forskel mellem de to biler.
Ergonomi (især den særegent oprette
førerstilling), pladsforhold og
grundlæggende betjening går ganske
vist igen, men udstyrsniveauet er et
andet. Det lækre, ruskindsangtige
Alcantara-indtræk er standard, og det
samme er et fremragende
Bose-stereoanlæg, et nydelig, højt
placeret LCD- multidisplay samt
tågeforlygter, klimaanlæg, alufælge,
komplet elbetjening og så videre.

Men det, der virkelig skiller Lybra fra
Marea, er en en helt anderledes fin
finish i både plastic og detaljer. I
Marea virker det påtaget, i Lybra
virker det ægte, og det er du klar
over fra det øjeblik, du sætter dig
bag rattet. Køreegenskaberne kan
heller ikke løbe fra det fiatske ophav
og behøver det heller ikke, for Marea
kører godt, og på Mareas svageste
punkt, nemlig retningsstabiliteten, er
Lybra klart bedre, hvilket givetvis kan
tilskrives en bedre hjulmontering
(205/60-15 på alufælge).

Også i motorrummet spøger Fiat,
men atter er der tale om dele fra de
dyre skuffer. Billigste Lybra må nøjes
med den kendte 1,6-liters motor,
men testbilens 1,8’er er den
fine sportsmotor med variabel
indsugning fra Barchetta og Punto
HGT. I begge disse biler virker
motoren (som retteligen burde
kaldes for en 1,7, fordi den er på
1.747 cm3) for afdæmpet, og også i
Lybra savner man bundtræk. Men
den har omdrejninger at dele ud af,
og den lyder som min yndlingsmelodi,
når den gør det.

Også designmæssigt skiller Lybra sig
ud. Fiat har haft en heldig hånd med
at give Lancia en selvstændig
designprofil, og Lybra stationcar er
den mest vellykkede i programmet.

Og det er heldigt, for når det kommer
til stykket, er designet den
væsentligste salgsparameter for den
parallelimporterede Lancia. For når
Lybra har høstet alle roserne i
sammenligning med den Marea, den
teknisk set bygger på, begynder
hverdagen. Den hverdag, hvor en syv
måneder gammel Lybra 1,8
stationcar skal sammenlignes med
tilsvarende biler til 320.000 kroner,
for eksempel Alfa Romeo 156 2,0
Sportwagon. Så begynder man at
forstå, hvorfor Fiat ikke har Lancia på
programmet.

Lancia Lybra 1,8 LX Stationcar
320.000 kr.

Tekniske data: Motor: R4 16V, 1.747
cm3. Ydelse: 130 hk v. 6.300 o/min.
156 Nm v. 3.800 o/min. Acc. 0-100
km/t: 10,3 sek. Topfart: 198 km/t.
EU-mix: 12,0 km/l. Årlig ejerafgift:
3.840 kr.

Totaløkonomi: Det kan godt være, at
Lancia gerne vil være en luksusbil,
men i Danmark har den stadig et
plettet ry, så afskrivningen bliver
stor. Efter tre år og 50.000 km har
den tabt 122.000 kr. (38 pct.)
Reservedelsindeks: 115
Service ekskl. materialer:
Gratis eftersyn ved 10.000 km
20.000 km: 1.854 kr.
40.000 km: 2.472 kr.
60.000 km: 1.854 kr.

Vi synes...
Dyr luksus Merea - for troende og
andre der gerne vil have noget, som
de andre ikke har

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...