Fiat 500x front
© Søren Juul

Første test: Fiat 500X får ny og livlig motor og et let ansigtsløft

Fiat's charmerende crossover har fået en visuel opstrammer og en ny motorfamilie under kølerhjelmen. Her er vores første indtryk efter en testkørsel i Italien.

9. september 2018 af Søren Juul

Hvor er vi? 

Norditalien. Testbilerne er linet op på rad og række i Torino centrum. Vi kører den nye 500X i byen, på landeveje med mange sving og på motorvej.

Hvad er nyt ved Fiat 500X?

Crossover-modellen kom i 2014 og har haft rimelig stor succes på internationalt plan, men vi ser ikke mange af dem herhjemme. Det kan der blive lavet om på nu, hvor modellen får glattet lidt rynker med et lille facelift. Det følger en traditionel opskrift for den slags med nye kofangere for- og bag og nye lygter i alle hjørner. 

Foran kan man nu få sin 500X med fuld LED, hvor xenon før var det ypperste. Bagpå sidder der LED lamper i samme fikse design, som ses på minibilen Fiat 500. Indvendigt er der kommet et nyt rat, skærmen i midterkonsollen er vokset en smule og grafikken på instrumenterne er ny. Infotainmentsystemet har også fået Apple carplay for nemmere betjening af din iPhone på farten.  

Modellen har også fået en væsentlig opgradering på sikkerhedsudstyret. Standard er nu skiltegenkendelse og en fartpilot, som kan justere hastigheden selv efter fartgrænserne. Aktiv vejbane-assistent er også standard. Automatisk nødbremse ser i skrivende stund ud til at blive standard på udstyrsniveau City Cross og Cross. Basisvarianten hedder Urban, men dem regner importøren ikke med at sælge mange af. 

Fiat 500X interiør

Det nye rat pynter i kabinen. Skærmen i midterkonsollen er vokset, men navigationsanlæggets grafik trænger stadig til en opdatering. 

© Søren Juul

Hvad med de motorer I nævner i overskriften?

500X introducerer den nye "Firefly" benzinmotorfamilie i Fiat-regi. Fornyligt blev den også præsenteret i Jeep Renegade. Der er tale om en 1,0 liters 3-cylindret turbobenzinmotor med 120 hk og 190 Nm og en 4-cylindret 1,3 liters turbobenzinmotor med 150 hk og 270 Nm. Begge er med partikelfilter og er ifølge Fiat 20% mere økonomiske end tilsvarende motorer med samme effekt.

De to benzinmotorer afløser en ældgammel 1,6 liters sugemotor med 110 hk og den velkendte 1,4 liters Multiair motor med 140 hk og 170 hk. Den lille Firefly-motor fås kun med manuelt gear, mens den store fås både med manuelt gear og dobbeltkoblingstransmission.

Dieselmotorerne er stadig på 1,6 og 2,0 liter med 120 hk og nu 150 hk i stedet for 140 hk. Begge dieselmotorer har fået nye turboladere og AdBlue katalysatorer for at overholde de seneste udstødningsnormer. 

Fiat 500x firefly motor

Den 3-cylindrede 1,0 liters Firefly turbobenzinmotor med 120 hk. 

© Søren Juul

Hvad skal den koste? 

Importøren forhandler stadig med fabrikken omkring priserne, men den danske PR-chef ser ikke skræmt ud, da vi gætter på omkring 230.000 kr. ud for en typisk "danskermodel" med 120 hk og mellemste udstyrsniveau City Cross. Basisvarianten Urban bliver naturligvis lidt billigere, mens det højeste udstyrsniveau Cross er reserveret til den største dieseludgave med 150 hk, som altid kommer med firehjulstræk og 9-trins automatgear.   

Fiat 500X side

Den faceliftede Fiat 500X får dansk premiere 7. oktober. 

© Søren Juul

Hvordan kører den så?

Det kan du læse om i et kommende nummer af Bil Magasinet. Vi kan dog afsløre så meget her, at den væsentligste nyhed ved dette facelift er den nye 120 hk Firefly-motor. Motoren har en sund appetit på omdrejninger, en glimrende gangkultur og den trækker fint i mellemområdet.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Fiat 500X bagende

500X har nu LED-baglygter i stil med Fiat 500.

© Søren Juul

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...