Biltest af Fiat Doblo 1,2 SX
Biltest af Fiat Doblo 1,2 SX© bilmagasinet.dk

Fiat Doblo 1,2 SX

Basale behov

21. juni 2001 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Ønsker du en grim, billig og uhyggelig langsom bil? Så er Doblò lige dig

EGENTLIG TROEDE JEG ikke, at det kunne blive meget værre efter Fiat Multipla bilernes svar på Elefantmanden. Men det kunne det altså. Vi fik Fiat Doblo, der er grim som et vietnamesisk hængebugsvin og nogenlunde lige så hurtig. Fair nok Doblo er ikke en bil, der skal appellere til modefolket, men det betyder ikke, at resten af bilkøberne vælger bil med bind for øjnene. Vi må bare håbe, at Fiat forhandlerne udleverer det ved indgangen.

Multipla kan jeg næsten tilgive det bizarre udseende, fordi den er genialt indrettet og kører godt, men i Doblo leder jeg forgæves efter noget, der er så godt, at jeg i et par sekunder kan glemme designet.

Situationen bliver i hvert fald ikke bedre at sidde bag rattet, for her har du udsigt til et klodset designet instrumentbord, der byder på mere billigt plastic end et Tupperware homeparty. Dog er der pluspunkter til gearstangens placering i midterkonsollen, så den ligger praktisk tæt på rattet, men desværre er gearskiftet ikke nogen fornøjelse med sin knoklede gang.

Men du har ofte brug for det, fordi Doblo er udstyret med en astmatisk 1,2-liters motor med 65 hk, der aldrig rigtig vågner af sin dybe søvn. Hvordan kan de udstyre en bil, der kan rumme et Melodi Grand Prix, med en motor, der dårligt kan drive vinduesviskerne? Når jeg er alene i bilen, kan jeg holde fodgængere og cyklister stangen, men på en tur til det jyske fyldte jeg Dobloen med fem personer plus pænt med bagage, og så skal den kastes ud over Møns Klint for at runde de 100 km/t. Med en 1,2 motor skulle der være basis for god økonomi, men den går totalt fløjten, fordi speederen konstant er plantet i gulvmåtten, hvis man vil nå frem i dette århundrede.

Største lyspunkt ved Doblo er køreegenskaberne, der byder på en anstændig komfort og et præcist styretøj, men på den anden side er der absolut ingen fare for, at undervognen på noget tidspunkt bliver overbebyrdet med den dovne motor. Nøgternt set byder Doblo på meget for pengene, når vi taler i metermål, for en 1,2 SX koster kun 144.995 kroner, nogenlunde det samme som en Punto 1,2 16V ELX.

Jeg nappede naturligvis en Punto, men jeg er ikke blind for, at nogle har et stort, meget stort pladsbehov. Der er bare ingen grund til at straffe sig selv mere end nødvendigt.

Fiat Doblo 1,2 SX 144.995 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.242 cm3, 8v. Ydelse: 65 hk v. 5.500 o/min. 102 Nm v. 3.500 o/min. 0-100 km/t: 18,9 sek. Topfart: 142 km/t. EU-mix: 13,0 km/l. Årlig ejerafgift: 3.200 kr.

Totaløkonomi:
Det kan godt være, at Doblò 1,2 er sløv, men prisen er til gengæld lav, og det giver som regel en lav afskrivning. Med risiko for, at brugtkøberne vil foretrække den kommende 1,6-liters version, vover vi at skyde på et værditab på 32 procent (46.400 kr.) efter tre år og 50.000 km
Reservedelsindeks: 93
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst

Vi synes:
Den er bedst tjent med at blive glemt meget hurtigt

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...