500L Trekking pakkes ind i et råt skørtesæt, men det er svært at få en bil med aner til den nuttede Fiat 500 til at se rigtig barsk ud

Fiat 500l 1,6 MJT Trekking

Meget langt fra Torino

1. april 2014 af Søren Juul

Stemningen i testbilen er trykket. Dels fordi en uge med skiløb, Jägerbombs og overgearet tyrolermusik har drænet mine medpassagerer for energi - og dels fordi der er faldet så meget sne, at de er i overhængende fare for at blive beordret ud med en sneskovl og sætte jernkæder på bilen. Og så er der langt hjem. En uge forinden blev den gule 500L Trekking med den “store” dieselmotor, hvilket vil sige en 1,6 MJT med 105 hk, sendt på en stroppetur for at vise sit værd. De første 1.200 km foregik primært på Autobahn, hvilket ikke er dens livret. Dieselmotoren gør det ellers fornemt: En lille kraftkarl der takket været 320 Nm drejningsmoment kører upåvirket af fuld oppakning og uden problemer kan accelerere op over Kasselbakkerne og ramme 191 km/t på GPS’en, når det går allerstejlest nedad. Det endda på trods af at topfarten er opgivet til beskedne 175 km/t.

Støjniveauet er dæmpet i forhold til dén 1,25-liters diesel, som Anders Richter tidligere testede i 500L. Med en gennemsnitsfart på 105 km/t og et snitforbrug på 14 km/l er den godkendt. Hvad der derimod ikke er så godt, er den Punto-baserede undervogn, som er så fast, at ujævnheder ikke bliver filtreret tilstrækkeligt fra. Den hævede undervogn får den samtidig til at føles vakkelvorn i hurtige motorvejskurver, hvis du kører til. Det frister ikke. I stedet lunter du afsted med almindelig, dansk motorvejsfart, hvor ulemperne ikke er så udtalte.

Kabinen er luftig, udsynet i førersædet er godt, men sæderne døjer med en anstrengende detalje: Hynderne er så korte, at det snurrer i lårene efter den første tankfuld diesel, og dine passagerer begynder at smide benene alle mulige mærkelige steder for at få gang i blodomløbet. Et lille “T+” for Traction+ på en knap ved siden af gearstangen aktiverer den særlige indstilling i ESC-programmet, der giver Trekking sin berettigelse. Snekæderne bliver i bagagerummet, for den gule italierne er pludselig i stand til at tygge sig gennem snedriverne, når elektronikken fordeler kræfterne fra den stærke dieselmotor. Det er en kæk Fiat med en fin motor til lette, aktive opgaver, men prisen rammer den som en glidende tackling. Den mere velkørende Skoda Yeti er bilen, du skal købe i stedet for. 

Fiat 500l 1,6 MJT Trekking Pris 350.390 kr.

Motor R4, 1.598 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 105 hk ved 3.700 o/min / 320 Nm ved 1.750 o/min

Topfart 175 km/t 0-100 km/t 12,0 sek. | EU-miks 21,3 km/l

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...