Fremtidens Fiat 500 er landet, og den bliver 100 pct. elektrisk

Frem over må du finde en ladestander, hvis du skal tanke din Fiat 500 op – i hvert fald, hvis du har tænkt dig at investere i den nye 500e, som netop er præsenteret.

4. marts 2020 af Anders Richter

Fiat 500 er blevet en kassesucces for Fiat-koncernen, som pt. ikke har meget andet spændende på hylderne. Nu kommer de dog med en nyhed, som helt sikkert vil dele vandene. 

De præsenterer nemlig en helt ny generation af Fiat 500 ved navn 500e. Og ja, den er elektrisk, og nej, der kommer ikke en variant med benzin- eller dieselmotor. 

Ny platform i Fiat 500e

Fiat 500e bygges på en helt ny platform, som er fuldt ud elektrisk, og derfor har koncernen ikke tænkt sig af blande en klassisk benzin- eller dieselmotor ind i den ligning. Den nye model skal samtidig bygges på en fabrik i Torino og ikke i Polen, hvor den nuværende produceres. 

Hvis du partout vil have benzin i tanken, skal du dog ikke frygte fremtiden, for idéen fra Fiat's side er, at den gamle 500 fortsat skal være i produktion, men den vil altså fortsætte med sin mere gammeldags teknik. 

Alt er lavet om i Fiat 500e

Selv om formen på den nye 500e ligner sig selv, står det hurtigt klart, at alt er lavet om. Læg specielt mærke til forlygterne, som pludselig er delt i to, hvilket også giver et mere aggressivt udtryk fra bilen, vi ellers altid har kendt som værende nuttet. 

Fiat logoet i snuden er også røget til fordel for et 500-badge, som er vokset noget i størrelse. 

500e vokser i størrelse

Fiat 500e er vokset lidt i størrelsen. Længden og bredden er forøget med seks cm, mens akselafstanden er forlænget med to cm. 

Vil du i dybden med flere bilnyheder, så husk at købe Bil Magasinet på tryk. Aktivér dit abonnement i dag lige hér, det tager kun 2 minutter

Mange nyheder i kabinen

Indeni er der sket store ting og sager. Alt er fornyet, og det ser godt ud. I midten er blevet plads til en skærm på 10,25", mens instrumenterne nu også er digitale og kan aflæses på en skærm, der måler 7". 

Fordi bilen er blevet elektrisk, er gearstangen også forsvundet, og godt det samme, for gearskiftet i Fiat 500, har aldrig været en af dens styrker. I 500e skifter du mellem frem, bak og frigear på et sæt knapper mellem sæderne. 

Opladning på 35 minutter

Fiat 500e har en elmotor med 118 hk monteret ved forhjulene, og dens batterypakke rummer 42 kWh. Det giver en nul til 100 km/t på 9,0 sekunder og en topfart på 150 km/t. 

Den kan oplade med op til 85 kW, hvilket betyder, at du kan lade den 80 pct. op på 35 minutter. I en hjemmelader, vil den tid forlænges betydeligt. 

Fiat 500e kan bestilles i dag

Den nye Fiat 500e kan bestilles allerede i dag i en topversion med kaleche og en hel del udstyr til 289.990 kr. Senere forventes det også, at der kommer nogle billigere varianter af Fiat 500e. Prisen gør, at den kommer til at kæmpe mod bl.a. Honda e, og den nye Mini Electric. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...