Normalt er pigerne fra vores nabo­redaktioner ligeglade, når vi stiller en eller anden bil nede på p-pladsen. Det var lidt anderledes, da vi kom med en Fiat 500C...© bilmagasinet.dk

Fiat 500C 1,2 Lounge

Det bliver en god sommer, hvis du kører den i møde i Fiat 500C

1. juni 2010 af Carsten Nymann


Knap har jeg forladt den lille brilliantrøde bil på kontorets p-plads, før der sker noget. De første to kommer forbi tilfældigt under rygepausen og er straks solgt. Og før jeg ved af det, har Fiat 500C tiltrukket flere forbipasserende kvinder end en af de der mænd fra Axe-reklamerne. Pigebil? Ja, mon ikke.

I løbet af de dage, jeg kørte i Fiats nye semi-cabriolet, fik jeg i hvert fald flere nysgerrige blikke end mit eget langlemmede udseende berettiger til.

Det betyder selvfølgelig, at man som mand let kan komme til at føle sig lidt malplaceret i Fiat 500C. Hvis en Abarth er Fiats bud på en maskulin 500, så må 500C uden tvivl være bilen for pigerne. Men når man så er færdig med at stille spørgsmål ved sin egen seksualitet, kan man glæde sig over, at den nye 500 er danskernes suverænt billigste vej til en åben bil.

Interiøret fåes i tre forskellige kulører i Pop-versionen og to, hvis du vælger Lounge

© bilmagasinet.dk

Stoftaget lægger sig som i en åben Folkevogn
Stoftaget forsvinder ganske vist ikke helt som i en ægte cabrio. Det lægger sig i ­stedet demonstrativt i vejen for udsynet bagud, og sideruder og dørrammer bliver, hvor de er. Det er prisen for, at billigste 500C fås til langt under 200.000 kr (1,2 Pop koster 188.990 kr.). Men det betyder også, at 500 opfører sig fuldstændig som den plejer. Der er ingen vridninger i karrossen som i en Micra CC. Og fordi Fiat ikke har måttet stive bilen af og konstruere et tungt, bærende folde-tag, så opleves 500C selv med den lille 1,2-liters motor frisk og veloplagt. Og en bonus er selvfølgelig, at du hele tiden hører den kækt vrælende udstødning.

Kalechen fås i tre farver og kan låses i tre stillinger, og den kravler selv op, når du skal åbne bagage­klappen. Den smalle bagrude har varmetråde og det hele er meget enkelt og praktisk skruet sammen. Vores Lounge-testbil har derudover masser af kromlister, læderrat og aircondition, men strengt taget kan du sagtens nøjes med Pop-versionen og så evt. bruge lidt penge på ekstra­udstyr. God sommer!

De ydre dimensioner og selve drivlinjen er den samme i 500C som i den almindelige 500. 500C fås fra 189.900 kr. i billigste variant

© bilmagasinet.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...