Bil Magasinet var inviteret til Torino af Fiat Danmark, der betalte transport og ophold.

© Thomas Saks

6 ting du skal vide om den nye eldrevne Fiat 500e

Italiensk charme og en fornuftig rækkevidde skal få Fiat 500e til at appellere til danske storbymennesker

27. oktober 2020 af Thomas Saks

1. Hvad er det for en bil?

Fiat 500e er en helt ny Fiat-model på trods af navnet. Ifølge Fiat er 96 pct. af komponenterne nye.

Bilen er større end Fiat 500 med almindelig brændstofmotor - både i længden, bredden og højden. Akselafstanden er øget med et par cm og foran i kabinen er der 5 cm mere luft i bredden, så den føles mere rummelig bag rattet. 

Fiat 500e er baseret på en ny platform, hvor batterierne er en del af konstruktionen i bunden af bilen.

Den elektriske Fiat 500 kommer som klassisk hatchback og cabriolet med stoffoldetag. Derudover overrasker Fiat med introduktionen af en 3+1 variant, som har en ekstra baghængslet dør i passagersiden.

2. Tre udstyrsversioner

Du kan få den nye Fiat 500e i tre forskellige udstyrsversioner: Action, Passion og Icon. 

Indstigningsmodellen Action har et lille 23,8 kWh batteri og savner bl.a. den store infotainmentskærm. Men ellers er den rimelig pænt udstyret. Forventningen hos den danske Fiat importør er dog, at den mest populære model bliver Icon, som har et 42 kWh batteri og er mere veludstyret. Passion har også det store batteri.

En specialversion kaldet ”la Prima” sælges som en første version af Fiat 500e, hvor alt hvad der findes af udstyr fra hylderne i Torino er smidt i bilen.

© Thomas Saks

3. Hvad er rækkevidden i Fiat 500e?

De to batteristørrelser i Fiat 500e modelprogrammet har en rækkevidde fra 180 km til 320 km (WLTP) ved blandet kørsel. Begge kan hurtiglade med hhv. 50 kW og 85 kW så du kan blive færdig på 30-35 minutter (80 %).

Bilen er udstyret med en række køreprogrammer, hvor du bl.a. kan vælge en særlig SHERPA-funktion. Her optimeres bilens indstillinger, så du får den længst mulige rækkevidde. Det er smart, hvis du får svært ved at nå frem på den mængde strøm, du har tilbage.

Du kan læse mere om vores erfaringer med rækkevidden i Fiat 500e i næste nummer af Bil Magasinet. Få et tilbud på at blive abonnent lige her 

4. Hvordan kører den nye elbil fra Fiat?

Vi har testet den nye Fiat 500e Icon cabriolet i og omkring Torino, hvor bilen fremstilles. Her viser bilen sit værd ved bykørsel, hvor vi har et rigtig godt førstehåndsindtryk af den elektriske italiener.

Der er ingen tvivl om, at Fiat har udviklet bilen, så den mestrer bykørsel, og derfor er den også udstyret med de nyeste features inden for assistentsystemer og selvkørende teknologi, som hjælper dig godt og sikkert gennem byen.

Kørsel på snoede bjergveje og en tur med høj hastighed på motorvej har vi også prøvet. Her føles den ganske kvik i accelerationer.

© PR

5. Hvad koster Fiat 500e?

Indstigningsmodellen Fiat 500e Action koster fra 189.900 kr. og findes udelukkende som hatchback. Springet op til Passion er 40.000 kr. og Icon koster yderligere 10.000 kr. i hatchback-serien.

Merprisen for cabriolet er 22.000 kr. og den helt nye 3+1 koster 15.000 kr. mere i forhold til en almindelig hatchback.

Fiat vl også tilbyde 500e via privatleasing. 

6. Hvornår lander Fiat 500e i Danmark?

Vi ser de første elektriske Fiat 500 la Prima på de danske veje i løbet af december 2020.

© Thomas Saks

Fiat 500e Icon

  • Elmotor, forhjulstræk
  • Rækkevidde: 320 km ved blandet kørsel (WLTP)
  • Ydelse: 118 hk/ 220 Nm
  • 0-100 km/t: 9 sek.
  • Topfart: 150 km/t
  • Icon pris fra: 237.990 kr. (500e Action fra 189.900 kr.)

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...