Fiat 500e elektrisk elbil


© A. Hansen

Fiat 500e er den bedste Fiat i 28 år!

Fiat er klar med en ny 500. Den ligner alle de andre, men teknikken er helt ny og fungerer ­virkelig godt – og bedre end i alle forgængerne.

30. juli 2021 af Mikkel Thomsager

Fiat 500e er den bedste Fiat i 28 år

Vi starter med en udfordring: ­Hvilken Fiat-model er den bedste, du kan komme i tanke om? Jeg husker Panda 100 HP fra 2006 og Fiat Punto HGT fra 1999 og måske senere varianter. Og Fiat Bravo HGT med den 5-cylindrede motor fra 2000. Men det er alle varianter af mere ordinære modeller, som ikke markerer sig. Jeg er stor fan af de første Fiat Uno’er og ikke mindst Turbo-­varianterne. De har helt sikkert hjemme i Fiats “Hall of Fame”, men rækker helt tilbage til 1983. Den seneste rigtigt vellykkede Fiat-model, jeg kan komme i tanke om, er Coupé Fiat fra 1993.

Læs: 14 fede Fiat'er, vi havde glemt alt om

Hvis det er rigtigt, så er den nye Fiat 500e den bedste Fiat i 28 år. Og så er det endda en elbil.

Fiat 500e ligner en Fiat 500, som du kender den. Den blev lanceret i 2008 og anden generation i 2014 – hvis man skal tro Fiat. Reelt var det bare endnu et facelift, der er fortsat helt op i den seneste benzinvariant fra i år med mild-­hybrid-teknik. 

Fiat 500e elektrisk elbil interiør og kabine

Designet af kabinen er genkendeligt, men alt er nyt og fungerer bedre end i forgængeren.

© A. Hansen

Fiat 500e er en helt ny bil

På trods af ligheden er den nye 500e en helt anden bil baseret på grundlæggende ny teknik, som gør en kæmpe forskel.

Den eldrevne 500e kører betydeligt bedre end de kendte benzin-500’ere. Integrationen af batteri og elmotor er særdeles vellykket, kabinen er vokset en smule og er bedre indrettet, og køreegenskaberne er friske men afbalancerede. Ind imellem slår Fiat en sekser, og sådan én er 500e.

Der findes faktisk en elvariant af den gamle Fiat 500 på det amerikanske marked, hvoraf nogle få biler kom til Danmark. Rækkevidden var kort, og integrationen halvskidt. 

Med den nye 500e er Fiat startet forfra. Den har to cm længere mellem akslerne og er seks cm længere. Det gør den ikke til en familiecontainer, men førerpositionen er blevet bedre. Kabinen ligner sig selv, og alligevel er den blevet mere brugbar alle de steder, hvor man har brug for det.

Fiat 500e elektrisk elbil interiør og kabine

Kabinen er vokset. 500 er ikke en ­familiebil, men har plads til tre voksne.

© A. Hansen

Dommen over Fiat 500e

Men først og fremmest er den nye 500e blevet sjov at køre, sådan som Fiat-modeller var sjove at køre i gamle dage. Den føles frisk, villig og styreglad, uden at den bliver til en sportsvogn. Affjedringen er faktisk forbavsende hårdt lagt ud. 16” hjulene kører på 55 profil dæk, hvilket formentlig medvirker til, at dårligt underlag slår hårdt igennem til kabinen. Men hvis det er prisen for den i øvrigt friske fremfærd, så er det helt okay.

Vi synes

En frisk elbil, der fungerer efter hensigten: Fremragende og underholdende i nærmiljø.

Bil Magasinet er proppet med tests som den her. Har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Læs mere her!

Fiat 500e La Prima

  • Pris: 268.090 kr.
  • Årlig afgift: 660 kr.
  • Ydelse: 118 hk og 220 Nm
  • Topfart: 150 km/t
  • 0-100 km/t: 9,0 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 310 km
  • Mål: 363/168/153 cm L/B/H
  • Vægt: 1.398 kg
  • Last: 367 kg
  • Påhæng: 0 kg
  • Bagagerum: 185-550 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...