Fiat 500 med træls halvautomatisk gear og sænket himmel

Testbilen er en meget gul 1,4 Sport med 100 hk og fartstriber, og dén kombination vækker opsigt blandt Fiat- og Alfa Romeo-ejere, der hilser og smiler ihærdigt. Udseendet er lige i skabet, og det gælder også den sportsligt anlagte motor på 100 hk, som vi kender fra Fiat Panda 100 HP. Den har bevaret sin let snerrende, metalliske tone, når den får tæsk, og farer lystigt forbi de 5.000 o/min.
Men når Fiat 500’s høje siddestilling kombineres med fabriksmonteret elsoltag (15.500 kr.), sidder førere over 180 cm og gnubber håret i himmelen. Endnu højere førere må sidde med hovedet på skrå eller lægge ryglænet ned, og bingo: Pludselig opstår det gamle, forlængst glemte gorillasyndrom fra italienske biler som Alfa Romeo Alfasud og Fiat 127, hvor rattet sidder langt fremme og pedalerne langt bagude, så du må sidde med helt strakte arme.
Når man kombinerer det med Fiat’s halvautomatiske gearkasse med forsinkelser ved hvert gearskifte, bliver køreoplevelsen bizar. Her er fem sekventielle gear (du kan kun skifte op eller ned), som man betjener via paler bag rattet. Man kan også køre i automatisk indstilling, hvor bilen selv skifter mellem de fem gear. Koblingen er elektrisk, og her er ingen koblingspedal. I begyndelsen virker det afskyeligt, men man lærer at lette en lille smule på speederen ved hvert gearskift. Efter en uge lykkes det næsten at nyde bilen, så med manuel gearkasse og et par sportsstole fra søsterbilen Ford Ka er den hjemme.
Fiat 500 1,4 Sport Dualogic
Motor R4, 1.368 cm³, 16V
Ydelse 100 hk ved 6.000 o/min
131 Nm ved 4.250 o/min
Topfart 182 km/t 0-100 km/t 10,5 sek.
EU-miks 16,7 km/l Årlige afg. 2.020 kr.
Mål (L/B/H) 355/163/149 cm
Vægt/last/påhæng 1.060/320/800 kg
Bagagerum 185-550 liter
Dæk 185/55R15H
Reservedelsprisindeks 81
Værditab/3 år ca. 100.000 kr. (45 pct.)
Pris 218.990 kr.
VI SYNES…
Fræk bette gul bil, man kun kan smile til. Tag den uden soltag og med manuelt gear, og den er et hit