
Fiat Tipo har levet et stille liv, siden den blev lanceret i Danmark i 2016. Fra starten blev modellen, der produceres i Tyrkiet, bortdømt fordi den manglede teknik i almindelighed og sikkerhedsteknik i særdeleshed, uden at det afspejlede sig i prisen, som lå på niveau med konkurrenterne i Golf-klassen.
Resultatet blev et indlysende lavt salg. Til og med november har VW solgte 4.307 Golf'er i 2019. I samme periode har Fiat solgt 180 Tipo. I 2018 blev det til 241 og i 2017 blev det til 387 styk.
Men siden Tipo blev introduceret, har Fiat tilsyneladende indset det problematiske i, at sælge en teknisk set handicappet Tipo til samme pris, som topmoderne konkurrenter, og mod slutningen af 2019 er Tipo nedsat til, hvad der burde være en konkurrencedygtig pris, selv for en discountbil.

Friske køreegenskaber og rummelig
Fiat Tipo står nu i den praktiske 5-dørs og Station Wagon, i "Street"-version med udstyr som 16’’ alufælge, tonede ruder bag, LED-kørelys, fartpilot, nødbremse, aircondition samt 3,5’’ display i instrumentbrættet til 159.990 kr. med en den 1.4 liters benzinmotor på 95 hk.
I forhold til konkurrenterne er Tipo særdeles rummelig, både i bagagerum og på bagsædet. Køreegenskaberne er friske, som kendere vil huske en Fiat for, og 1,4 motoren spinder godt, selv om de 95 hk virker mere end forsigtige.
Den mere veludstyrede Tipo "Mirror" har desuden Apple Carplay, 7’’ touchskærm, klimaanlæg, tågelygter, 3,5’’ farvedisplay i instrumentbrættet, parkeringssensor bag samt kromspejle og kromdetaljer og en mere villig 1,6 liters dieselmotor på 120 hk nu til 194.990 kr.
Det gør Fiat Tipo til en ægte discountbil, der stiller op til en ærlig fight med Dacia-modellerne.
