Chrysler-topchef: Fiat bliver et nichemærke

Sergio Marchionne: Det traditionsrige italienske mærke skal drives af markedet - ikke af romantiske ambitioner...

2. april 2018 af Mikkel Thomsager

Hvor bliver Fiat af? Mærket synes drevet af de retroinspirerede modeller i 500-serien, mens det originale brand sygner hen med få modeller på programmet. Og skal man tro FCA-koncernens øverste chef, den karismatiske topchef Sergio Marchionne, så er der ikke udsigt til en mere markant rolle for det gamle, italienske bilmærke i en forudsigelig fremtid.

FCA-koncernen med mærkerne Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge med flere var verdens ottendestørste bilproducent med 4.681.000 enheder produceret i 2016.

Dermed har koncernen ikke nået det, Sergio Marchionne selv har betegnet som en kritisk masse for rentabel, verdensomspændende bilproduktion, som han opregner til fem millioner biler om året. Og skal man tro manden selv, er en revitalisering af Fiat som mærke ikke svaret på den udfordring.

Får man en interviewaftale med FCA-topchef Sergio Marchionne, skal man lige være klar over, at der dukker 199 andre journalister op, der også godt kunne tænke sig en kommentar. Chefen så ud til at more sig.

© A. Hansen

Ved biludstillingen i Genève holdt Sergio Marchionne sit sædvanlige round table-arrangement, som reelt er et stand up-show for 200 indbudte journalister, heraf mange fra den italienske presse, som han svarer på italiensk. Marchionne synes at trives med livvagter, kamerahold, hurlumhej og spørgsmål på italiensk, tysk og engelsk og svarer lige ud af landevejen uden at være skolet som den mere tyske stil inden for topchefer.

På udstillingen i Genève havde Bil Magasinet lejlighed til at stille Sergio Marchionne spørgsmål om Fiats aktuelle situation. Her slog han fast, at det traditionsrige italienske mærke skal drives af markedet - ikke af romantiske ambitioner.

"Vi har haft succes med at placere os i SUV-markedet med 500-serien, og den skal fortsat drive markedet for os. Vi skal passe på ikke at jagte succes på massemarkedet på bekostning af indtjeningen."

Fiat 500L
Fiat 500L

Betyder det, at I slet ikke vil udvikle Fiat som brand?

"Vi har jo lanceret Tipo, som efter min mening slet ikke har fået den succes, som produkt og pris retfærdiggør, og vi har også planer for Panda-familien. Men i den aktuelle situation kan Fiat som mærke ikke vokse meget. Vi kan ikke lade vores følelser styre vores tilgang til markedet."

Nej, ingen ny Punto

Men er der ikke et potentiale i eksempelvis en afløser for den for 12 år gamle Fiat Punto?

"70 procent af nybilsalget i USA består af pickupper og SUV-modeller, som er en biltype, hvor FCA står utrolig stærkt med Jeep. Det kan Fiat ikke ændre på, og det giver ingen mening at udvikle SUV-modeller under Fiat-mærket, når vi selv har et andet og førende brand på området."

Kan man forestille sig en relancering af Fiat som brand?

"Fiat gør det godt i Latinamerika, og vi har også succes på visse europæiske markeder som for eksempel Italien og Tyrkiet. Vi vil gerne gøre mere og har også nye produkter på vej, men en egentlig relancering af et helt mærke giver ikke mening."

Fiat i Danmark

I Danmark består Fiats aktuelle modelprogram af Panda, Punto, forskellige udgaver af 500-serien, Tipo, Qubo og 124 Spider. 

I 2017 blev der solgt 2680 Fiat-personbiler i Danmark, hvilket svarer til en markedsandel på 1,2 pct.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...