© RM Sotheby's

Verdens grimmeste Ferrari

De dygtige bildesignere er ikke altid lige heldige med pennen. Her er et tydeligt bevis på hvor galt det kan gå

27. august 2019 af Anders Richter

I bilkredse har Ferrari nærmest mytisk status. Folk forventer, at en bil monteret med den stejlende hingst på snuden er både hurtig, rød og smuk som en italiensk supermodel. Men sådan behøver det ikke altid at være – i hvert fald ikke, hvis du spørger det italienske designhus Zagato.

Baseret på den smutte Ferrari 330 GTC

Bilen på billederne er et eksempel på netop det. Den startede sit liv som en standard 330 GTC, der blev leveret til sin første amerikanske ejer i 1967. I 1972 blev bilen dog involveret i et mindre uheld, og den blev solgt tilbage til importøren, der ville fikse skaden. Luigi Chinetti, som den amerikanske importør hed, så bilens bukkede metal og øjnede en mulighed.

Han sendte derfor hele bilen til Italien, hvorefter han ringede til Zagato og bad dem om at tegne og montere et helt nyt karrosseri på bilen, som kunne tiltrække lidt opmærksomhed. I 1974 var resultatet klar til at blive vist frem for verden, hvilket skete på biludstillingen i Genève. Den tidligere ejer af bilen så den og blev helt forelsket i det nu meget unikke køretøj. Han købte den tilbage og beholdt den indtil 90’erne.

© RM Sotheby's

Sjældne Ferrari'er koster kassen

Selv om dette er én af kun en håndfuld Ferrari’er, som er blevet iført et jakkesæt fra Zagato, så må mange Ferrari-folk dog også erkende, at dette ikke ligefrem er det smukkeste design i historien. Den skrå snude, der gemmer på fire runde forlygter, og det sorte targatag lugter mere af dårlig 80’er-stil end italiensk topdesign.

Zagato har dog altid været et designhus, som har skilt vandene. Tænk bare på Alfa Romeo SZ, som fik øgenavnet “Il Mostro”, som oversat betyder “Monsteret” pga. sit ikke så tiltrækkende ydre.

Ferrari’en blev forsøgt solgt i sommers, da den var på auktion, men også her blev dens ydre et problem. Den blev nemlig ikke budt op over sin mindstepris på 2,8 millioner kroner og er således stadig til salg. Sjældne Ferrari’er har nemlig sin pris – specielt når de er produceret i ét eksemplar. 

Sådan ser en standard Ferrari 330 GTC ud.

© RM Sotheby's

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.