© RM Auctions

Verdens første 4-dørs Ferrari

Har du hørt om Ferrari Pinin? Måske ikke, men det er første 4-dørs Ferrari. På trods af en fin modtagelse, blev bilen aldrig til mere end denne prototype

4. juli 2019 af Bil Magasinet

Opkaldt efter faderen

Torino Motor Show 1980 markerede 50-års jubilæet for designhuset Pininfarina med en opsigtvækkende premiere: Verdens første 4-dørs Ferrari. Chefen Sergio Pininfarina opkaldte bilen efter sin far og stifter af virksomheden. Battista ‘Pinin’ Farina.

Ferrari Pinin havde 4 cm længere akselafstand end Ferrari 400 og 365 GT4 2+2, og var tegnet af Diego Ottina og Leonardo Fioravanti, der var ansvarlige for nogle af Pininfarina’s bedste Ferrari-design siden 1960'erne.

Designet var foran sin tid 

Udover de fire døre er Pinin kendetegnet ved en meget lav fronthjelm. De tonede ruder dækker A- og B-stolper, hvilket giver indtryk af, at hele den øverste del af bilen er i glas. Forlygterne er "multi-paraboler" med tre linser udviklet af Lucas, vinduesviskerne er skjult, når de ikke er i brug, og og de fem-egede alufælge er designet som turbiner.

Kabinen er betrukket med Connolly læder, og Pinin er en af de første biler med kørecomputer. Den ekstra akselafstand er gået til benplads på bagsædet, hvor der er en separat radio med to høretelefoner.

Pinin Concept var ekstremt avanceret for sin tid, men Fiat-koncernen havde hverken vilje eller økonomi til at udvikle en produktionsudgave. Udviklingen af Fiat Uno var vigtigere af hensyn til koncernens overlevelse, og efter at have deltaget i en række biludstililnger, blev Pinin solgt til en af Enzo Ferrari's venner, belgiske Jacques Swaters, der var kendt for sit Ecurie Francorchamps Belgian racing team. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...