formel 1
© bilmagasinet.dk

Slicks tilbage i formel 1

Nye regler: Hver kører skal anvende to dæktyper pr. løb. I Melbourne bliver det super soft og medium

25. marts 2009 af Steen Bachmann

2009 byder på en tilbagevenden til de glatte slicks. Bridgestone leverer dækkene, og alle kørere skal i løbet køre på to forskellige blandinger. Der vil i år være større forskel på de to dæktyper end tidligere.

"Vi har typisk ét hurtigt dæk til warm-up, der omgående giver hurtige tider, og et andet med et bredere arbejdsområde, der ikke giver så hurtige tider, men leverer en meget stabil og pålidelig performance," forklarer Hirohide Hamashima, Bridgestone Director of Motorsport Tyre Development.

Dækkenes compounds (opbygning) er nyudviklede, da slicks har andre egenskaber en mønsterdæk. Her er fortsat valg mellem hard, medium, soft og super soft, og der er ingen ændringer på wet eller extreme weather tyres. Disse typer vil være tilgængelige under alle løb - i 2008 spillede eksytremt vejr en meget stor rolle i F1-sæsonen. Wet og extreme wet vil have særlig bemaling, så man kan genkende dem.

Bridgestone har offentliggjort allokeringer for de første løb i 2009:

* Australia - super soft, medium

* Malaysia - soft, hard

* China - super soft, medium

* Bahrain - super soft, medium

* Spain - soft, hard

Her tester Scuderia Ferrari de nye compounds:

http://video.msn.com/video.aspx?vid=7819d568-3585-43a9-bb36-ed32db6c3372

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.