Se redaktørens nye bil. Du tror det er løgn (det gør han også)

Redaktøren har sparet sammen til at opfylde en gammel drøm. Se hvilken her

20. december 2015 af Mikkel Thomsager

Hele mit liv har jeg drømt om at få en Ferrari, og næsten hele mit liv har jeg vidst, at den drøm var og blev en savlplet på hovedpuden.

En ting er at købe en – noget andet er at køre i den. Sevicering, vedligehold og forsikring kræver minium et CVR-nummer og en pæn omsætning. Almindelige lønmodtagere – som mig – har ikke en chance.

Sådan har jeg i hvert fald tænkt ind til nu, men det har været min ultimative drøm, og i denne uge gik den i opfyldelse. Efter et helt livs tilløb modtog jeg i denne uge en Ferrari 360 Spider med fuld Challenge-pakke. Sort bil fra 2003, solgt i Tyskland fra ny, men kørt i Danmark de seneste år. 36.000 km på tælleren. 

Jeg kan godt huske dengang, jeg glædede mig så meget til jul, at jeg ikke kunne være i min egen lille krop. Det mange år siden, men det er var en fantastisk følelse.

Det var den jeg følelse, jeg genoplevede i min venten på at modtage den sorte jager, som er alt det, jeg har drømt om. Der er ikke plader på, og det kommer der ikke før til maj, men det er o.k., for halvdelen af glæden ved den, er bare at se på den.

 

Jeg ser altid på biler på nettet, især klassikere, men ind til for to år siden var det at se på Ferrarier en overspringshandling i kiggeriet på klassikere, der var inden for rækkevidde.

De sidste to år har jeg dog set på tusindvis af Ferrarier på nettet. På et tidspunkt var der to ting, som forfulgte mig: Tanken om, at Ferrarier bare stiger og stiger, og muligheden for lease bilen.

Forrige sommer endte jeg med en BMW 320i Cabriolet fra 2001 (E46), som jeg leasede for meget rimelige penge. Den billigste Ferrari, en Mondial fra slutningen af 80'erne, ville kunne leases for kun en anelse mere. 

Jeg kørte i et par stykker, men selv om Mondial faktisk kører godt, selv efter moderne standard, så er det en gammel bil og ikke den smukkeste Ferrari, hvilket flyttede min interesse mod F355 der kom i 1994, og afløseren 360 Modena, der kom i 1999.

Af mange årsager, som du kan læse meget mere om i Bil Magasinet nr. 293, der udkommer den 14. januar, og i senere numre, blev det en 360 Spider. 

Så hvordan kan de lade sig gøre?

Ikke ved at betale fuld pris, men ved at lease den. Det betyder, jeg kun skal betale et mindre beløb i depositum og førstegangsydelse, og et månedligt beløb, der svarer til, hvad jeg betalte til kommunen, da alle mine tre børn gik i daginstitutioner. 

Jeg har leaset den gennem Formula Leasing, som reelt også var dem, der formidlede handlen, fordi sælger også havde bilen hos Formula Leasing. Løsningen er meget fleksibel, ikke mindst i forhold til nummerpladerne, som i praksis kan købes på månedsbasis.

Selv om bilen er leaset, så er det min, også i forhold til servicering, vedligehold og ikke mindst afskrivning. Når kontrakten udløber, skal jeg selv anvise en køber. Er bilen faldet mere i værdi, end jeg har betalt i depositum og førstegangsydelse, så er det mit problem, men er den blevet mere værd, så er det også mine penge.

Indrømmet: Det bliver aldrig billigt at køre Ferrari, men det skulle prøves. Reelt sker det dog først til maj. Først da kommer der plader på bilen.

Se bilen blive leveret her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...