Centralt på Ferraris stand i Paris står den lange, brede og lave roadsterudgave af 599 GTB Fiorano. Der er et enkelt eksemplar på standen, der naturligvis er lakeret i Ferrari-rød.
Den åbne udgave af V12-monstret vil blive bygget i 80 stk. for at markere Pininfarina-designstudiets 80-års jubilæum, og er du interesseret i at købe én, er det desværre for sent: De 80 biler er solgt inden den første har forladt fabrikken i Maranello, Italien.
Navnet på den mest eksklusive Ferrari-model i nyere tid er SA Aperta, hvor de to første bogstaver hylder Sergio og Andrea Pininfarina, hvis livsværk har medvirket til at skabe de mest populære og succesfulde gadebiler fra Ferrari.

Ferrari SA APERTA er en ægte roadster for to personer. Den er designet for købere i Mellemøsten, Californien og Cote d'Azure i sydfrankrig, hvor vejret altid er godt, solen skinner, og folk har astronomiske bilbudgetter. Der medfølger en let softtop-kaleche til nødbrug, hvis der mod forventning skulle komme et skybrud.
I forhold til den lukkede 599 har roadsteren lavere og mere tilbagelænet forrude, og en marginalt lavere frihøjde. To styrtbøjler bag sæderne er diskret integreret i designet, så den klassiske roadsterprofil er intakt.
Samme stivhed som 599 GTB
Chassiset er forstærket i bunden, så det ifølge Ferrari yder samme stivhed som den lukkede version. Vægtforøgelsen er beskeden, lyder det, og med 670 hk fra Ferraris egen V12-motor, der er placeret bag forakslen, har fartpotentiale aldrig været noget problem for modellen. Det kan vi kun bekræfte efter at have kørt adskillige highspeed-test i 599.
SA Aperta kan leveres i fem konfigurationer som udgangspunkt, men i praksis aftales detaljer med hver enkelt køber, så de 80 biler vil hver især være 100 pct. unikke.

