Ferrari har et langt og nært forhold til karrosseribyggerne hos Carrozzeria Scaglietti – måske fordi de har til huse i lokaler lige overfor Ferrari selv i Maranello. Men med 612-modellen er det ikke kun Scaglietti, der hædres.
Afløseren for Ferrari 456 følger på flere punkter i tidligere modellers hjulspor, og den hæderkronede GT-opskrift med V12-frontmotor, baghjulstræk og plads til fire i kabinen sikrer bilen fra 2004 en plads blandt familiemedlemmer som Ferrari 250 GTE, Ferrari 412 og senere Ferrari FF, der tilførte “familie-Ferrari’en” et avanceret firehjulstræk.

Ferrari 612 bærer navnet “Scaglietti” – men det er Ken Okuyama og Frank Stephenson fra Pininfarina, der har designet GT’en.
Ferrari med vokseværk
612 Scaglietti har sammenlignet med sin forgænger, Ferrari 456, fået vokseværk. Akselafstanden er 35 cm længere, og karrosseriet, hvis streger er slået hos Pininfarina, er 17,2 cm længere og 3,7 cm bredere. Det sætter sine krav til designerne, der skal forene de nye og større proportioner med et elegant design. Opgaven lander hos Pininfarina, hvor Ken Okuyama og Frank Stephenson er mændene bag formgivningen, mens selve karrosserierne bygges hos Carrozzeria Scaglietti, og GT’erne bygges færdige hos Ferrari selv i Maranello. Designet låner kraftig inspiration fra en helt særlig “one of” Ferrari fra 1950’erne.
V12-motoren producerer 540 hk og 589 Nm. Med en topfart på 315 km/t var 612 verdens hurtigste 4-personers bil i 2004.
Forbindelse til "bryllupsgave"
Filminstruktøren Roberto Rossellini forærede i forbindelse med sit ægteskab til Ingrid Bergman sin brud en unik 375 Mille Miglia Speciale Bergman Coupé. 612 Scaglietti fås bl.a. i en særlig grå farve, der hedder Nuovo Grigio Ingrid, ligesom forlygterne samt forskærm og døre bærer designdetaljer fra Ingrid Bergmans “bryllupsgave”.

Der kunne vælges mellem manuelt gear eller Ferrari’s automatiserede manuelle F1-gearkasse.
Få biler fik manuelt gear
V12-motoren på 5,7 liter med 540 hk og 589 Nm deler 612 Scaglietti med Ferrari 575 Superamerica. Potentielle kunder har valget mellem en 6-trins manuel gearkasse eller en automatiseret manuel gearkasse med duften af Formel 1. I alt producerer Ferrari 3.025 biler, inden Ferrari FF tager over i 2011. Heraf er bare 199 parret med den manuelle gearkasse, der uden sammenligning er den mest eftertragtede variant på youngtimermarkedet i dag.
En plakette fra Ferrari 612 Scaglietti – Jeremy Clarkson sagde engang, at Ferrari’s gadebiler var ringe, når deres F1-hold klarede sig godt. Hmm...