Galleri: Novitec Ferrari 430 TuLesto
Galleri: Novitec Ferrari 430 TuLesto © bilmagasinet.dk

Novitec Ferrari med 777 hk

Kraftigt ombygget Ferrari F430 med to kompressorer. Kun 11 stk. produceres

20. april 2009 af Mikkel Thomsager

Det tyske tuningsfirma Novitec er kendt for at tage sig kærligt af italienske biler. Det gælder Alfa Romeo, Fiat og Lancia, men også Ferrari - for eksempel ved at hente 808 hk ud af den 12-cylindrede Ferrari 599 Fiorano ved at montere to kompressorer. Nu gør Novitec det samme med den 8-cylindrede Ferrari F430.

Denne gang går Novitec endnu videre. Selv om bilen ligner en Ferrari F430, er konstruktionen designet fra bunden omkring en kabine-celle bygget i aluminium. Designet er lavet af Novitec i samarbejder med det italienske design studio Luca Serafini Stile i Modena. Navnet er Novitec TuLesto, og målene 462 cm lang, 204 cm bred og bare 122 cm høj.

Den 4,4-liters 90 graders V8 er tunet til 777 hk ved 8.200 o/min og 727 Nm ved 6.200 o/min. Trods ombygningen vejer TuLesto kun 1.260 kg. Med en effekt på 777 hk betyder det blot 1,62 kg pr. hestekraft, hvilket er tilstrækkeligt til at skyde det orange monster fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Topfarten er 350 km/t, og TuLesto bruger kun 22 sekunder på at nå 300 km/t.

En standard Ferrari F430 bruger 4,0 sekunder til at nå de første 100 km/t og topper ved 316 km/t.

Keramiske skivebremser med seks calibre er standard, og undervognen har features som dobbelte wishbones, justérbare dæmpere og komponenter taget direkte fra racing. Via en knap på instrumentbordet er det muligt at hæve frihøjden med fire centimeter, så man kan forcere fartbump.

Følg konstruktionen af de 11 Tulesto på Novitecs dedikerede hjemmeside for bilen.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.