Hvorfor i alverden skal Ferrari nu have turbo?

Ferrari's marketingchef svarer på seks hurtige spørgsmål om motoren i den nye 488 Spider

27. december 2015 af Mikkel Thomsager

Vinder du i Lotto i 2016 og drømmer du om en Ferrari, skal du da have den nye 488 Spider. Den er uden sidestykke i vildskab og med de nye afgifter er prisen sat en halv million kroner ned til 4.525.000 kr. (prisen uden afgifter er 1.462.000 kr.). 

Men hvad sker der lige med motoren – 458 Italia var jo kendt for sit sunde skrig over 8.000 o/min, men nu er der monteret to turboladere. Vi spørger Ferrari's marketingchef, Nicola Boari.

Hvorfor skal Ferrari nu have turbo?

"Kendsgerningen er, at turbo er en nødvendighed, hvis Ferrari fortsat skal bevare sit DNA. Den gamle V8-motor havde nået grænsen for, hvad vi kunne få ud af den uden turbo. Med turbo kan vi let komme under gældende emissionsgrænser og samtidig øge effekten." 

"Til at begynde med blev det måske betragtet som et nødvendigt onde, men i virkeligheden har indførelsen af turbo på vores motorer åbnet en masse nye muligheder for vores ingeniører, hvilket dokumenteres af 488. Men det afgørende er resultatet, ikke måden, vi opnår det. Derfor er det, at vi nu har turbomotorer, heller ikke et godt salgsargument i sig selv," siger Nicola Boari til Bil Magasinet.

Turbo-motorer er ofte forbundet med en vis tøven. Hvordan omgår du det i markedsføringen af bilen?

"Det kan jeg ikke, og det skal jeg heller ikke, for den har ingeniørerne sikret sig, at jeg ikke skal forholde mig til. Om bilen har turbo eller ej er i virkeligheden ligegyldigt, så længe den stadig har Ferrari DNA. Og det har den."

Hvad er dit budget som marketingchef til almindelig annoncering på årsplan?

"0 euro. Vi bruger ikke penge på almindelig annoncering, og har i øvrigt aldrig gjort det. Ferrari markedsfører sig udelukkende på PR, produktplacering, events og Formel 1."

Så hvordan løser du din opgave?

"Ferrari har to marketing-afdelinger. En der tager sig af events, og en der tager sig af produkterne. Jeg er chef for den sidste, og min opgave er, at få det glade budskab om egenskaberne i de forskellige modeller i Ferraris modelprogram ud."

Hvad er dit vigtigste budskab?

"Ferrari DNA er oplevelsen af en bil, der accelererer voldsomt og progressivt, uden tøven og med et tydeligt, genkendeligt lydbillede. Desuden skal Ferrari gøre ejeren til en sikker og glad chauffør."

Hvordan kan det være sikkert, at køre stærkt?

"Her tænker jeg på chaufførens egen oplevelse. Med den seneste Ferrari 488 er effekten steget med 100 hk til 670 hestekræfter. Det vigtigste for for Ferrari, og dermed det budskab, jeg gerne vil formidle, er, at chaufføren oplever, at han og bilen kan køre hurtigt, men at bilen ikke tager magten fra ham. Føreren skal altid føle sig i kontrol. Det er det vigtige."

Nicola Boari trækker klædet af den seneste Ferrari California T, hvor den 3,9-liters V8 biturbo debuterede.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.