© Lorenzo Marcinno

Første test: Ferrari Roma er den smukkeste hingst i stalden

Vi har sendt en mand til Italien for at teste Maranellos seneste GT-model, der er et anderledes forførende bekendtskab. Læs vores førstehåndsindtryk og få prisen på den nye Ferrari Roma her.

31. august 2020 af Søren Juul

Søren Juul trak det længste strå på redaktionen, da der skulle uddeles presseture i august. Turen gik til Piemonte-regionen for at teste Ferrari Roma på snoede veje mellem vinmarker med Barolo-druer. Mens han brygger på artiklen færdig til magasinet, har vi lokket ham til at svare en håndfuld spørgsmål om den 620 hk super-GT. 

Bil Magasinet var inviteret til Italien af Ferrari. 

© Lorenzo Marcinno

Hvor passer den nye Roma ind i Ferrari-familien?

Ferrari laver super- og hyperbiler med centermotor og motorsport i blodet – og GT-modeller med front/midt-motor skabt til et mere tilbagelænet luksusliv på landevejen.

Roma hører til i den sidste kategori og kan vel betegnes som en lillebror til Ferrari GTC4 Lusso T, der er en 2+2 coupé med fire brugbare sæder og firehjulstræk. Ferrari Roma trækker kun på baghjulene og er en 2+ coupé med to proforma-bagsæder som i en Porsche 911.

Med lidt held kan du nok godt klemme et par kasser rødvin ind deromme, men passagerer større end spædbørn vil klage over benpladsen... 

© Lorenzo Marcinno

Ligner den ikke en Aston Martin?

På billeder kan man måske godt se lidt ligheder hist og pist, men debatten dør ud, når du ser Roma i virkeligheden. Design-chef Flavio Manzoni har måske luret lidt på den smukke konceptbil Maserati Alfieri, men Roma virker som helt sin egen – og noget nyt og originalt fra Ferrari.

Designet er elegant og mindre højtråbende end vi er vant til. Ferraris modeller plejer at ligne noget, der er skulptureret og fintunet i F1-teamets vindtunnel for at kunne køre hurtigst muligt.    

© Lorenzo Marcinno

Med Roma har Ferrari i stedet drømt sig tilbage til de ubekymrede 60’ere, hvor italienske playboys kørte Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso på brosten i Roms gader. 

Karrosseriet er strømlinet og uden dramatiske luftindtag, gæller eller pralende Ferrari-logoer på forskærmene. Roma er derfor helt perfekt, hvis du gerne vil køre Ferrari og ikke skilte alt for meget med det. 
 
Bagfra ser moderne og skarp ud takket være de smalle, sammenknebne baglygter, der giver modellen et helt unikt udtryk - normalt plejer baglygterne at være runde på en Ferrari. 

Ferrari Roma kørende bagfra
© Lorenzo Marcinno

Hvad ligger under motorhjelmen på Ferrari Roma?

Roma er udstyret med 620 italienske fuldblodsheste, der helst drikker højoktan og brøler entusiastisk gennem to store udstødningsrør. Kræfterne produceres af en 3,9 liters V8 biturbomotor med et drejningsmoment på 760 Nm.

© Søren Juul

Motoren er en variant af den du finder i den topløse Ferrari Portofino, men her har den fået 20 ekstra heste, et benzinpartikelfilter og en ny, lettere og mere kompakt 8-trins DCT-gearkasse i stedet for en med 7 gear.

Gearene ligger tættere end i en Portofino mens 8. gear fungerer som et overgear til gavn for brændstofforbruget. Transmissionen blev i øvrigt introduceret fornyligt i hyperhybridbilen Ferrari SF90.

kabine Ferrari Roma
© Lorenzo Marcinno

Hvordan er kabinen på Ferrari Roma?

Når du er færdig med at savle over eksteriøret, kan du forsætte med at gøre det over kabinen, der får den i en Aston Martin Vantage til at virke eksotisk som førerhuset på en Massey Ferguson.

Testbilen er svøbt i blødt handskelæder og instrumentpanelet smyger sig om både chauffør og passager for at give en intim cockpitfornemmelse som du forventer af en italiensk sportsvogn.

instrumenter Ferrari Roma
© Søren Juul

Alt i kabinen skræddersyet af Ferrari til Roma, som er forsynet med flotte digitale instrumenter på en 16" skærm, der fylder hele arealet bag rattet og kan vise alt fra en stor omdrejningstæller til et gigantisk navigationskort. 

Som altid har Ferrari samlet de fleste funktioner på rattet, men størstedelen af dem er gået fra analoge til "digitale" knapper a la en smartphone, hvilket kræver lidt tilvænning at bruge. Hvorfor må vi ikke få en rød startknap længere? 

Sæderne kan justeres, så du kan holde ud at køre et langt stræk ned igennem Europa på vej på weekendtur med en høj marchfart – bagagerummet er på størrelse med hvad du får i en VW Polo, hvis du slår bagsæderne ned.  

Rattet er næsten renset for analoge knapper, men den berømte Manetinno-knap til køreprogrammerne er stadig analog – og for første gang på en GT-model fra Ferrari udstyret med en "Race"-mode. 

© Søren Juul

Hvordan kører den nye Ferrari Roma?

Det går vi i dybden med et i kommende nummer af Bil Magasinet, men du skal ikke snydes for et par indtryk her.

Vejene i Piemonte er så forrædderiske glatte, at motorcykel-turister finder et andet sted at æde skarpe sving. Vi starter derfor langsomt ud. Den 620 hk super-GT virker ikke fornærmet over det fredelige tempo.

Roma’en smyger sig afslappet gennem bytrafik med bløde, rykfri gearskift og en undervogn, der labber rustik asfalt i sig uden at ødelægge komforten. Styretøjet er som altid i en Ferrari let og præcist, men måske også mindre nervøst – Roma'en slapper virkelig af, når du cruiser afsted.

© Søren Juul

 Bag den pæne facade gemmer sig en fuldblods sportsvogn,der vågner op til dåd så snart du sænker speederen og træder V8’eren over tæerne. Så får Roma et hårdt los bagi, så du flyver nedad vejen. Nul til 100 km/t tager 3,4 sekunder og topfarten opgives til over 320 km/t, hvilket er rene superbilspræstationer.

Som den første GT-model nogensinde hos Ferrari har Roma også fået en ”Race-mode” på rattets Manetinno-knap (hvor du vælger køreprogrammer), som får Roma til at løsne slipset og skifte de håndsyede, italienske lædersko ud med køresko, sådan i overført betydning.

Gearskiftene bliver hurtigere og undervognen strammere, mens bagvognen får lov danse lidt mere. Roma nyder godt af den seneste generation af Ferraris Side Slip Control system, som blev introduceret på trackday-specialisten Ferrari 488 Pista. Det hjælper dig med at udforske bilen på grænsen eller over med fejende baghjulsudskridninger, hvis du er i dét humør.

Ferrari gør sig umage med at kommunikere, at Roma er en GT og ikke en banebil, men den har unægtelig nogle store dynamiske talenter. Direkte adspurgt på pressemødet, fortæller cheftestkører Raffaele De Simone, at Roma runder Ferraris egen testbane Fiorano på omkring 1:26,5, hvilket ifølge vores kilder er det samme, som en Ferrari 599 GTB brugte i sin tid. Med andre ord kan Roma godt flytte sig, hvis du tager den med til en trackday.  

bagagerum Ferrari Roma

Der er fin plads til bagagen, når du skal på forlænget weekend i din Roma. Slår du bagsæderne ned, er bagagerummet på størrelse med det du finder en VW Polo..

© Søren Juul

Hvad skal den koste og hvem er konkurrenterne?

En Ferrari Roma 1.250.575 kr. fra fabrikken i Maranello. Skal du have danske nummerplader på afgift banker skattefar prisen op på 3.830.000 kr.

Vil du hellere bruge pengene på noget andet, kan du jo overveje en Aston Martin Vantage, Mercedes-AMG GT eller måske en Porsche 911 Turbo. Det er svært at finde en direkte konkurrent til Ferrari Roma, som er et frisk pust fra Maranello. Fabrikken forventer da også, at 70% af kunderne ikke ejer en Ferrari i forvejen.

Læs den fulde test af Ferrari Roma i kommende nummer af Bil Magasinet.

© Lorenzo Marcinno

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...