Ferrari og forbrændingsmotor
Vi elsker Ferrari af mange grunde. En af dem er deres insisteren på forbrændingsmotor. For mens størstedelen af bilindustrien er godt i gang med at flygte fra forbrændingsmotoren, så sidder der nogle italienere i Maranello og holder fast i forbrændingsmotoren. Det skriver Boosted
Sådan udlægger vi i hvert fald ordene fra Ferrari-boss Louis Camilleri. På et virtuelt pressemøde (pga. covid-19) fik Camilleri nemlig sagt, at han ikke kan forestille sig, at Ferrari nogensinde bliver en ren elbilsfabrikant.
Og at man ikke engang når i nærheden af at producere 50 pct. elbiler i hans levetid.

Meranello laver en u-vending
Udtalelserne skal ses i lyset af Ferraris elbilssnak fra sidste år, hvor man faktisk lovede at have en elbil klar mellem 2025 og 2030. En bil kan sjældent gøre det ud for et helt modelprogram. Heller ikke hos Ferrari, som ikke vil udradere forbrændingsmotoren fra modelprogram.
Helt el-forskrækkede er man dog alligevel ikke i Maranello. Se blot på V12-monsteret LaFerrari og den nye SF90. Begge biler bruger hybrid-teknologi. Og Ferraris Formula 1-hold har gjort det med V6’ere siden 2014-sæsonen.

Hos Ferrari går det godt
Ser man på Ferraris forventninger er der bestemt heller ingen grund til at frygte for forbrændingsmotoren. For selvom man på grund af coronapandemien måtte lukke fabrikken ned i april, gentog man allerede måneden efter produktionen. Agnelli-familien, der ejer Ferrari, forventer, at regnskabet for 2020 kaster et overskud på omkring 1 og 1,2 milliarder af sig. I dollars vel at mære.
Hvis du vil læse vores tanker om den nye Ferrari Roma, så gør det her.