Ferrari 812 Superfast gul statisk

Ferrari spinder guld på sine modeller

Ny undersøgelse afslører, at Ferrari er klart den mest profitable bilproducent. I den anden ende ligger Tesla, som taber penge, hver gang de sælger en ny bil.

9. august 2018 af Mathias Brandt

Det kommer ikke bag på nogen, at der er gang i bilsalget i hele verden, men en ny rapport afslører, at der er stor forskel på, hvad de enkelte bilproducenter tjener. Noget tyder på, at det bedre kan betale sig at være sportsvognsproducent fremfor at producerer biler til familiendanmark.

Den tyske økonomiprofessor Ferdinand Dudenhoffer, har set nærmere på de enkelte bilproducenters regnskab, og analyseret hvad de tjener på hver enkelt bil, og her stikker én producent markant ud. 

Ferrari ligger i front, med en imponerende gennemsnitlig profit på 515.000 kr. for hver ny solgt Ferrari. 

Ferrari har et ultra stærkt brand, hvilket gør, at de kan forlange en høj pris for deres produkt, samtidig med, at de kan holde produktionsomkostningerne nede. 

Medvirkende til den højde gennemsnitsprofit per bil er givet vis en stribe hundedyre specialmodeller, som bliver revet ned at hylderne, så snart de bliver sat til salg.

Bentley og Tesla taber penge

I den helt anden ende af skalaen ligger mærker som Bentley og Tesla. 

Bentley taber 125.000 kr. per solgt bil, hvilket ifølge Bentley skyldes, at de har investeret massivt i udviklingen af elbilsteknologi. Den har Tesla, men mærket taber alligevel omkring 82.000 kr. for hver gang de sender en bil ud af showroomet. Men også her forklaringen Tesla underskudet med, at de bruger en hulens masse penge på udvikling.

Porsche har også gang i en god forretning, og sætter konkurrenterne fra Mercedes-Benz, Audi og BMW til vægs, målt i fortjeneste per solgt bil. 

Selvom der er langt op til Ferrari’s profit, kan Porsche prale af, at ligge på anden pladsen, med en indtjening på 127.000 kr. per solgt bil. Det er ca. 50.000 kr. mere end Audi, Mercedes-Benz og BMW kan prale af. De har en gennemsnitlig indtjening på omkring 67.000 kr.

Jaguar/Land Rover er på nuværende tidspunkt heller ikke en guldrendet forretning. 

De to britiske mærke tjener i gennemsnit kun 6.000 kr. hver gang i sælger en ny bil. Forklaringen på dette ligger i Jaguar / Land Rovers offensive modelstrategi, hvor der er blevet lanceret mange nye modeller på kort tid.

Producenter som Rolls-Royce og Lamborghini offentliggøre ikke deres tal, hvilket gør det umuligt at gennemskue deres indtjening. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...