Ferrari SF90 Stradale

Klima-Ferrari med 1.000 hk

Ferrari er klar med en opladningshybrid. Det kunne lyde som Ferrari's bud på en klimabil. Med 1.000 hk er det knap tilfældet

30. maj 2019 af Mikkel Thomsager
Ferrari SF90 Stradale

Ferrari SF90 Stradale er navnet på Ferrari's første opladningshybrid, som med i alt 1.000 hk placerer sig over den nuværende topmodel, den 12-cylindrede, 800 hestes 812 Superfast. 

Benzin-motoren er dog kun en V8 på 780 hk. Tre el-motorer leverer yderlige 220 hk, og dermed i alt 1.000 hk.

Batteriet er på 7,9 kWt, hvilket ifølge Ferrari giver strøm nok til 24-kilometers ren eldrift, hvilket jo er godt for klimaet, men det er næppe hybridfunktionens primære formål. 

To af de tre el-motorer er nemlig placeret på forakslen, hvilket reelt gør SF90 Stradale til en 4WD, og det sikrer en accelerationstid fra 0-100 km/t på 2,5 sekunder, 0-200 km/t på 6,7 sekunder og en topfart på 340 km/t.

Ferrari SF90 Stradale

DRS-system fra Formel 1

Benzin-motoren er en videreudvikling af den kendt V8 turbo-motor, men slagvolumen er hævet fra 3902 cm3 til 3990cm3 ved at gøre boringen større, Topstykkerne er nye og mindre med et nyt direkte indsprøjtningssystem, og turboerne sidder lavere på motoren end hidtil. 

Den grundlæggende opbygning - platformen - er helt ny, opbygget med en kombination af kulfiber og højstyrkealuminium, som medvirker til at holde egenvægten nede på 1.570 kg.

Karrosseriet er udviklet med aktiv aerodynamik, der åbner og lukke for luftstrømmen under hækspoileren, så den fungerer efter samme principper, som DRS-systemerne i Formel 1. 

Ved 250 km/t genererer systemet et lufttryk (downforce) på 390 kg.

Ferrari SF90 Stradale

Aktive el-motorer i kørestilvælger

Den avancerede aerodynamik sørger også for tilstrækkelig og præcis køling af hele bilen. 

De tre el-motorer leverer ekstra effekt, og selv om batteriet kun er på 7,9 kWt, garanterer Ferrari, at der er strøm nok til en omgang på fuld kraft på en hvilken som helst racerbane i hele verden, inklusive den 26 km lange Nürburgring.

Elmotorerne indgår dog også i bremsesystemet, hvor de fungerer sammen med det konventionelle bremsesystem, så det genererer energi, samtidig med at det fungerer som aktiv styring af bilen, i forhold til valg af kørestilsprogram.

Ferrari SF90 Stradale kabine frontpanel

Kurvet skærm til instrumenter

Også kabinen er helt ny. Ferrari's kendte rat, med masser af kontakter, der fungerer som center for al sekundær betjening, fortsætter. 

Nyt er små trykfølsomme skærme på hver ege, som kan programmeres til at styre flere ting, så rattet rummer al betjening bortset fra klimaanlægget, der også styres via en trykfølsom skærm.

I centrum bag rattet er en ny 16" stor kurvet lcd-skærm, som tager sig af al information, men kun i det omfang, der er brug for det. Nødvendige informationer dukker op, når de skal bruges, men først da.

Ferrari SF90 Stradale kabine sæder

Design og ingeniører

Ferrari SF90 Stradale er designet i Ferrari's eget designcenter, men i et usædvanligt samarbejde med fabrikkens ingeniører. 

Resultatet er et "cap forward"-design, hvor forruden starter foran forhjulenes nav, og et for Ferrari usædvanlig detaljeret hæk-parti, som er designet med fokus på køling og aerodynamik.

Se Ferrari's officielle teaser-video herunder.

Ferrari SF90 Stradale

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.