Ferrari SF90 Stradale
Er det her verdens fedeste bilnøgle? Jep, det tror vi nok, det er!

Endelig! Vi griber verdens FEDESTE bilnøgle og en tur i den nye Ferrari SF90 Stradale

Ferrari SF90 er starten på en ny tid for Ferrari, og vi har gaflet nøglerne til den nye. Chefen svarer på 6 spørgsmål, du helt sikkert gerne vil vide om den 1.000-hestes hybridsuperbil

3. juli 2020 af Mikkel Thomsager

Bil Magasinet's chefredaktør har som en af de første i verden testkørt den nye Ferrari SF90 Stradale. Redaktionen var pænt misundelig, så vi har tvunget ham til at svare på 6 spørgsmål, vi sidder tilbage med om den nye 1.000-hestes hybridbil fra Ferrari. 

1 | Hvorfor er Ferrari SF90 så vild?

Det er den hidtil kraftigste Ferrari nogensinde. 1.000 hk og firehjulstræk sikrer den en accelerationstid fra 0-100 km/t på under 2,5 sekunder og en topfart på 340 km/t. 

Men utallige andre tekniske innovationer gør den til den mest avancerede Ferrari nogensinde, og den præsenterer masser af ny teknik og design, som vil dukke op i fremtidige, nye Ferrari-modeller.

Vil du gerne se vores video-test af SF90 Stradale (for selvfølgelig skød vi video af den, som vi er igang med at redigere nu) så husk at abonnere på Bil Magasinet's YouTube-kanal hér! På den måde får du en besked, så snart videoen er klar.

Ferrari SF90 red front
Ja, den nye Ferrari SF90 Stradale ser hamrende godt ud. Blink med øjnene en enkelt gang, og den er væk.

2 | Hvor i programmet hører SF90 til?

SF90 er Ferrari's nye topmodel, som ifølge Ferrari selv skal ses i forlængelse af mærkets mest ekstreme biler fra 288 GTO til F40 og seneste LaFerrari fra 2013. 

Men hvor alle forgængerne har været specialbiler produceret i begrænsede antal, og ofte forbeholdt de mest trofaste af Ferrari's kunder, er SF90 en serieproduceret bil uden produktionsbegrænsninger, og den er heller ikke forbeholdt kendte Ferrari-kunder, selv om Ferrari kun forventer at få 10 procent nye kunder til SF90.

Ferrari SF90 red rear
Udstødningsrørene går ud gennem kofangeren midt på. Når du starter en SF90 Stradale, er den dog helt lydløs, da den starter i E-mode.

3 | Har Bil Magasinet kørt SF90 Stradale?

Ja! Det kan du bande på, vi har! Også på bane. Den er så vild, som du tror! 2,5 sekunder er tre blink med øjnene, og så går den 100 km/t. 

Men endnu mere imponerende de hurtige sving, hvor forhjulenes elmotorer uvirkeligt trækker bilen ind i svinget. Det kunne blive en klinisk oplevelse, men det er det ikke. 

Ferrari lægger vægt på, at SF90 ikke bare skal være super bil, den skal også være sjov at køre, og trods firehjulstræk og utallige elektroniske hjælpesystemer, er den nem at lægge sidelæns, og i det hele taget nem at køre. 

Tegn et abonnement på Bil Magasinet, og få det hele med i et kommende nummer.

Ferrari SF90 ladestik
Du fylder benzintanken i den højre side, mens du kan sætte ladestikket i ovre i venstre side.

4 | Hvordan er den nye Ferrari-teknik

SF90 er en opladningshybrid, med mulighed for at køre op til 25 km på ren el. Men den ekstra effekt kan også bruges til at skyde raceren afsted via hele tre elmotorer på i alt 220 hk. En i gearkassen og en til hvert forhjul, som reelt gør SF90 til en firehjulstrækker, der også kan bruge forhjulene til aktivt at styre bilens dynamik.

Teknikken bliver helt sikkert genbrugt i fremtidige nye modeller også med mindre effekt.

Pssst! Kan du huske dengang Bil Magasinet testede Ferrari 488 Pista? Læs artiklen hér!

Ferrari SF90 sæder

5 | Er SF90 Stradale så musestille?

Ja – den starter ikke med et brøl, som man ellers kender Ferrari-modellerne for. 

Når man trykker på startknapper, der sidder i bunden af rattet, og ikke længere er en trykknap (snøft...) hører man blot elektroniske advarselslyde, og når den sætter af og kører på ren el er den helt stille. Ferrari SF90 Stradale udsender dog en lav lyd udvendig. Det er lovpligtigt for el- og hybridbiler i Europa. 

Vælger man et af de aggressive køreprogrammer, starter V8-motoren med turboer, som med sine 780 hk stadig står for hovedparten af leverancen til den nye 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse.

Ferrari SF90 rat

Hvad koster Ferrari SF90 Stradale?

Den er dyr. Prisen starter ved (sæt lige kaffekoppen...) 8.078.453 kr. med afgifter i Danmark. 

Men vil man have den specielle ”Assetto Fiorano”-udgave, navngivet efter Ferrari's egen testbane, Fiorano, starter prisen ved (hold fast!) 9.414.288 kr.

”Assetto Fiorano” versionen er marginalt lettere blandt andet takket være flere kulfiberdele. Til gengæld er heller ikke den forbeholdt kendte Ferrari-kunder, som Ferrari ellers har for vane, med sine specielle topmodeller.

OBS! Herunder følger den oprindelige nyhedsartiklen om Ferrari SF90 Stradale, da den blev lanceret som model i maj 2019

Ferrari SF90 Stradale

Velkommen Ferrari SF90 Stradale

Ferrari SF90 Stradale er navnet på Ferrari's første opladningshybrid, som med i alt 1.000 hk placerer sig over den nuværende topmodel, den 12-cylindrede, 800 hestes 812 Superfast. 

Benzin-motoren er dog kun en V8 på 780 hk. Tre el-motorer leverer yderlige 220 hk, og dermed i alt 1.000 hk.

Batteriet er på 7,9 kWt, hvilket ifølge Ferrari giver strøm nok til 24-kilometers ren eldrift, hvilket jo er godt for klimaet, men det er næppe hybridfunktionens primære formål. 

To af de tre el-motorer er nemlig placeret på forakslen, hvilket reelt gør SF90 Stradale til en 4WD, og det sikrer en accelerationstid fra 0-100 km/t på 2,5 sekunder, 0-200 km/t på 6,7 sekunder og en topfart på 340 km/t.

Ferrari SF90 Stradale

DRS-system fra Formel 1

Benzin-motoren er en videreudvikling af den kendt V8 turbo-motor, men slagvolumen er hævet fra 3902 cm3 til 3990cm3 ved at gøre boringen større, Topstykkerne er nye og mindre med et nyt direkte indsprøjtningssystem, og turboerne sidder lavere på motoren end hidtil. 

Den grundlæggende opbygning - platformen - er helt ny, opbygget med en kombination af kulfiber og højstyrkealuminium, som medvirker til at holde egenvægten nede på 1.570 kg.

Karrosseriet er udviklet med aktiv aerodynamik, der åbner og lukke for luftstrømmen under hækspoileren, så den fungerer efter samme principper, som DRS-systemerne i Formel 1. 

Ved 250 km/t genererer systemet et lufttryk (downforce) på 390 kg.

Ferrari SF90 Stradale

Aktive el-motorer i kørestilvælger

Den avancerede aerodynamik sørger også for tilstrækkelig og præcis køling af hele bilen. 

De tre el-motorer leverer ekstra effekt, og selv om batteriet kun er på 7,9 kWt, garanterer Ferrari, at der er strøm nok til en omgang på fuld kraft på en hvilken som helst racerbane i hele verden, inklusive den 26 km lange Nürburgring.

Elmotorerne indgår dog også i bremsesystemet, hvor de fungerer sammen med det konventionelle bremsesystem, så det genererer energi, samtidig med at det fungerer som aktiv styring af bilen, i forhold til valg af kørestilsprogram.

Ferrari SF90 Stradale kabine frontpanel

Ferrari SF90 har en kurvet skærm

Også kabinen er helt ny. Ferrari's kendte rat, med masser af kontakter, der fungerer som center for al sekundær betjening, fortsætter. 

Nyt er små trykfølsomme skærme på hver ege, som kan programmeres til at styre flere ting, så rattet rummer al betjening bortset fra klimaanlægget, der også styres via en trykfølsom skærm.

I centrum bag rattet er en ny 16" stor kurvet lcd-skærm, som tager sig af al information, men kun i det omfang, der er brug for det. Nødvendige informationer dukker op, når de skal bruges, men først da.

Ferrari SF90 Stradale kabine sæder

Designet af Ferrari SF90 

Ferrari SF90 Stradale er designet i Ferrari's eget designcenter, men i et usædvanligt samarbejde med fabrikkens ingeniører. 

Resultatet er et "cap forward"-design, hvor forruden starter foran forhjulenes nav, og et for Ferrari usædvanlig detaljeret hæk-parti, som er designet med fokus på køling og aerodynamik.

Se Ferrari's officielle teaser-video herunder.

Ferrari SF90 Stradale

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...