Ferrari Roma 2020 bagfra

Første video af ny Ferrari Roma

Første video af ny, lille Ferrari Roma afslører kun lidt nyt - og måske lyden

24. december 2019 af Mikkel Thomsager
Ferrari Roma 2020 forfra

Ferrari har præsenteret den første video af fabrikkens nye lille GT, Roma, som Ferrari viste for første gang i november. 

Romaer er reelt en opdateret, lukket version af den åbne Portofino, men dog i et helt nyt design, som allerede har fået kritik for at ligne en Aston Martin Vantage for meget. Sandt er det, at profilen på de to biler, er utrolig ens.

Videoen, der er en klassisk italiensk kærlighedshistorie, komplet med strygere og billeder af smukke mennesker bag rattet, afslører ikke meget nyt, i forhold til de oplysninger, der fulgte med den første præsentation. Dog får man et indtryk af kabinen.

Desuden hører man lejlighedsvis motorlyd, men det er usikkert, om det rent faktisk er lyden af en Ferrari Roma.

Se Ferraris video herunder.

V8 og ny gearkasse

Roma er navnet på en helt ny Ferrari, der placerer sig ved siden af Portofino-modellen i Ferrari-programmet.

Hvor Portofino er en coupé/cabriolet, så er den nye Roma en ren coupé med frontmotor og baghjulstræk. Roma benytter den kendte V8 biturbomotor, her i en version med 620 hk. Portofino-motoren yder 600 hk mens centermotor sportsvognen F8 Tributo yder 720 hk.

De 620 hk er nok til at kaste den nye elegante Ferrari fra 0-100 på 3,4 sekunder og 0-200 km/t på 9,3 sekunder via Ferrari's nye 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som blev præsenteret i den nye topmodel SF90 Stradale tidligere i år. Roma's topfart er 320 km/t.

Bilen blev vist første gang ved et event i Rom i torsdag, og det er Ferrari's femte nye model i år. Tidligere i 2019 har Ferrari præsenteret F8 Tributo, F8 Tributo Spider, 812 GTS, SF90 Stradale.

Ferrari Roma 2020 fra side

Helt nyt kabine og rat

Navnet Roma skal angiveligt reflektere den ubekymrede, ekstravagante livsstil, som karakteriserede Rom i 1950'erne og 60'erne. Designet er inspireret af Ferrari's mest berømte klassikere som 250 GT Berlinetta Lusso og 250 GT fra 60'erne. Fronten minder om, den, som Ferrari introducerede med retro-modellerne Ferrari Monza SP1 og SP2 fra 2018.

Megen ikke synlig teknik går igen fra Portofino-modellen, men vægten er reduceret med 73 kg til 1.472 kg, og så er kabinen helt ny. De to forsæder består nu nærmest af to separate cockpit's, og instrumenteringen udgøres af en helt ny 16" digital skærm, fulgt op af en opretstående 8,4" skærm i midterkonsollen.

Også rattet er nyt. Ratnavet rummer fortsat mængder af kontakter og greb, men nye kontakter med følbar feedback skulle gøre betjening nemmere og mere intuitiv. 

Prisen er ukendt, men den vil formentlig ligger tæt på Portofino, der starter omkring 3,7 mio kr. Introduktionstidspunkt er endnu ukendt.

Ferrari Roma 2020 kabine

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...