Purosangue kører sidelæns på Fiorano
Ferraris testbane Fiorano har i denne uge været hjemsted til en test af mærkets allerførste SUV, Purosangue. På videoen kan motoren høres, og bilen kan for første gang ses i bevægelse. Videoen er optaget af YouTuber Varryx, der skriver, at han var overrasket over at finde SUV'en på det tidspunkt.
I kommentarfeltet går samtalen primært om den motorlyd, der høres i videoen. Mange mener, at motoren i videoen er en V12'er, mens få er fortalere for, at lyden i stedet er af den V6-motor, der skal skubbe Maserati MC20 frem. V6-enheden yder 630 hk, men systemydelsen i MC20 kan potentielt være langt højere, når bilen monteres med hybridmotorer.
*Følgende er skrevet den 10. februar, da vi for første gang så Purosangue på testbanen.*
Muldyret Ferrari Purosangue
Ferrari Purosangue er bilen, der skal sikre det maranellesiske bilmærkes fremtid. I 2017 ytrede Ferrari et ønske om at producere en SUV til et bredere marked, end hvad mærket gør nu. Målet med bilen skulle, simpelt sagt, være at tjene en større bid af bilmarkeds-kagen, og at øge produktionsvolumen igennem et udvidet repertoire af biler.
Testbilen, vi ser på billederne, er en del af det projekt, Ferrari kalder F175. Navnet Purosangue betyder 'Fuldblod', og er det navn, vi kommer til at kende bilen under. Som navnet måske antyder, så mister SUV'en ikke meget Ferrari DNA: Bilen skal i første omgang drives af en 800 hestekræfters V12, og senere af en hybrid-V8 drivline. Projektet F175 har også affødt en masse øvrige projekter, såsom elektriske F244 og F245, som vi kan forvente at høre mere om over de kommende år.

Når helvede fryser over
Vi er nødt til at adressere elefanten i showroomet: For bare 6 år siden sagde Ferraris daværende CEO, at mærket aldrig ville bygge en SUV. Bare sidste år gik al Ferraris snak på, at elbiler endnu ikke er udviklede nok. Den italienske sports- og superbilsfabrikant plejer ellers ikke at være dem der trækker i land, men Purosangue-projektet tyder på, at bilfabrikanten har i sinde at bryde med begge løfter i fremtiden.
Vores partner, Automedia, der har spottet bilen i Maranello hævder nemlig også, at den nye SUV er bygget med en batteridrevet elbil i tankerne. Platformen har flad bund, hvilket muliggør en batteriplacering der er fordelagtig for både opladningshybrider og elbiler. Automedia hævder også, at bilen kan have monteret op til 618 hk ud på fire elmotorer, samt mindst et 80 kWh litiumbatteri.

Det er ikke en Ferrari?
På billederne er vist et muldyr, Ferrari har bygget over den nuværende Maserati Levante (Læs vores første test her!). Det er på trods af, at designet til Purosangue angiveligt allerede er færdigt. Så den store grill, de skarpe lygter og tagspoileren er den samme, som vi kender fra Levante. Vi kan dog se, at undervognen ikke er den samme:
Purosangue-indmaden ser ud til at placere Maserati'en en del tættere på jorden end tilsvarende produktionsbiler, og det stemmer overens med informationen: Purosangue vil have en højdejusterbar undervogn, der både kan strammes og sænkes i sportens ånd. Med Purosangue sigter Ferrari efter at bygge en SUV, der er mere sporty end både DBX og Urus!
