© Ferrari

Ferrari lancerer helt ny modelserie i retro-stil

Icona hedder en ny modelserie med design inspireret af Ferrari-modeller fra 50-’erne og 60’erne, men bygget på moderne teknik. Ferrari bestemmer, hvem der kan købe bilerne

20. september 2018 af Mikkel Thomsager
Ferrari SP2 2018 sort
© Ferrari


Icona hedder en helt ny modelserie fra Ferrari, som vil lukrere på fortidens succes med små modelserier af biler designet i retro-look, men bygget på moderne teknik. Og de første to af slagsen er klar.

Navnene er Ferrari Monza SP1 og SP2, som vil blive bygget i få hundrede eksemplarer. 

Ferrari siger ikke hvor mange. Til gengæld bestemmer fabrikken, hvem der kan købe dem. Kunderne bliver simpelt hen udvalgt i forhold til, hvor loyale de har været over for mærket i en årrække.

Ferrari SP2 2018 sort
© Ferrari

Ferrari J50 og M60

Ferrari har de senere år udvidet sin produktion af specialmodeller i små serier.

Ferrari ”Tailor Made” er et program, hvor kunder kan personalisere de kendte modeller i forhold til lak, aptering og i nogen grad også indretning. 

Specialmodellerne gælder versioner, der produceres i begrænsede antal, som eksempelvis 488 Pista, som er en baneorienteret version af Ferrari 488 GTB.

Hertil kommer små specialserier som eksempelvis model J50, som blev bygget til den japansk importør i anledning af dennes 50 års-jubilæum. Teknikken i bilen fra 2017 var hentet fra Ferrari 488 Spider, og den blev kun bygget i i 10 eksemplarer.

Samme fremgangsmåde gjaldt Ferrari F60 fra 2014. Den blev også kun blev bygget i 10 eksemplarer, og kun til det amerikanske marked. Teknisk set byggede den på den 12-cylindrede Ferrari F12.

Ferrari Monza SP1 2018 forfra
© Ferrari

Ferrari Icona-modeller

De nye modeller i Icona-serien skal bygges i flere hundrede eksemplarer, men i modsætning til J50 og F60-modellerne, som blev solgt via de regionale forhandlere, så bestemmer fabrikken selv, hvem der får lov til at købe dem.

Designmæssigt vil de være inspirerede af ikoniske Ferrari racerbiler fra 50’erne og 60’erne, blandt andet 166 MM, 750 Monza og 860 Monza.

De to første modeller er monolitisk med udskårne siddebrønde - én i SP1 og to i SP2 - med en aerodynamisk profil, uden tag og forrude.

Ferrari Monza SP1 2018 bagfra

Det giver designerne frihed til at skabe unikke proportioner. Designet er resultatet af en enkelt blyantstreg, som giver tidløs elegance, en minimalistisk form og raffinerede detaljer.

Teknisk set bygger de to Monza-modeller på teknikken fra Ferrari 812 Superfast. Det vil sige med V12-motor på 810 hk. 0-100 km/t klares på 2,9 sekunder og 0-200 km/t på 7,9 sekunder. Monza-modellerne måler 466/197/116 cm (L/B/H), og vejer 1.500 kg.

Eksklusivt for Monza SP1 og SP2 har Ferrari i samarbejde med de to luksusmærker Loro Piana og Berluti skabt en serie af gentleman-inspireret tøj og tilbehør. Kollektionen omfatter dragter, trøje, hjelm, handsker, tørklæde og køresko.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.