Ferrari bygger laver hypercar til le mans ræs WEC
© Frederik Hauschildt

Ferrari vender tilbage til toppen af Le Mans - stiller op med hyperbil

Ferrari annoncerer planer om en hyperbil og rammer for første gang siden 1973 topklassen af 24-timers ræset i Le Mans.

25. februar 2021 af Frederik Hauschildt

"Det er officielt, tifosi"

Ferrari talte for alvor til sine varmblodede racer-fans, da de annoncerede mærkets tilbagekomst til FIA's udholdenhedsserie, WEC, i 2023. Den stejlende hest forlod den øverste prototype-klasse i 1973, og logoet har siden kun befundet sig på biler i seriens GTE-klasse. Men nu skal mærket altså igen til at bygge de hurtigste biler på Circuit de la Sarthe.

Ferrari slutter sig med denne meddelelse til en længere liste af mærker, der har påbegyndt udviklingen af en passende bil til klassen, herunder blandt andre Peugeot, Toyota, Audi og Porsche. Ferrari kobler sig til den nyligt-oprettede Hypercar (LMH) klasse, der har en række ændringer i forhold til den LMP1-klasse, den erstatter. 

Ferrari bygger laver hypercar til le mans ræs WEC

SF90 Stradale er produktionsbilen, som Ferraris hyperbil kan være baseret på.

Allerede bygget?

Ændringerne mellem klasserne er mange: Blandt andet skal bilerne nu bruge en hybriddrivline med elmotor på forakslen og benzinmotor på bagakslen, der også skal masseproduceres og bruges i en gadebil. Derudover er bilen tilladt både større og tungere, og det giver potentiale for, at mærker kan personliggøre racerbilen endnu mere.

For Ferraris vedkomne er der dog ikke bekræftet nogen specifik bil: Hverken koncepttegninger eller konkrete, verbale planer følger Ferraris udmelding. Kigger vi på Ferraris nuværende line-up af drivliner, er der dog nogle kandidater, der virker oplagte til opgaven. Blandt andet drivlinen i Ferrari SF90 gør brug af netop førnævnte elektriske drift på forakslen, i kombination med en benzindrevet V8'er til at opnå 1.000 hk.

Kongen er tilbage

Kender man lidt til racer-historie, så er denne annoncering kæmpe: Ferrari var tidligere kendt for sine bedrifter til racerløbet i Le Mans, hvor mærket også var én af de førende i feltet. Her har Ferrari udkæmpet mange, filmisk-storslåede kampe med mærker som Ford og Porsche, nogle af hvilke er også siden havnet på et lærred.

Én af de ting, Ferrari pionerede, var Kammback: Den brat-stoppende bagende på Ferrari 250 Breadvan revolutionerede designet inden for Le Mans, og få år efter indførte bagenden i 1962, kørte stort set alle deltagere med samme design. Frédéric Lequien, direktøren for FIA WEC, glæder sig altså til, at kæmperne skal slås i de kommende år:

"Ferrari slutter sig til mindst fem andre bilmærker, der alle kæmper om sejren i WEC's allerhøjeste niveau - Banen er altså kridtet op for en uforglemmelig periode i udholdenhedsræsets historie," siger direktøren i forbindelse med nyheden.

Ferrari bygger laver hypercar til le mans ræs WEC

Den håndbyggede Ferrari Breadvan Hommage er en hyldest til Ferraris revolutionerende Le Mans-racer.

© Niels van Roij Design

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...