Ferrari Enzo's onde tvilling

Ferrari FXX er et trackday-våben for de ultrarige, hvor kun det vildeste er godt nok.

30. oktober 2019 af Anders Richter

En flok udvalgte Ferrari-kunder fik i 2006 fornøjelsen af Maranellos ypperste teknologi udenfor F1-banerne og mulighed for at bidrage til udviklingen af fremtidige modeller. Det skete med etableringen af det særlige FXX-program, hvor ejerne af den dengang nye Ferrari FXX kunne prygle bilen til en serie eksklusive trackdays arrangeret af fabrikken. 

Her hjalp instruktører ejerne med at få det optimale ud af bilerne, mens ingeniørerne evaluerede bilernes opførsel via et avanceret telemetrisystem.

FXX blev bygget i 29 eksemplarer mellem 2005 til 2009. Dertil et ekstra eksemplar til F1-stjernen Michael Schumacher som tak for tro tjeneste. Fans af tv-programmet Top Gear fra Clarkson-æraen kender nok bilen: Schumacher kørte bilen i rollen som “The Stig” på Dunsfold-banen tilbage i 2009.

Bygget på en Ferrari Enzo

Fundamentet var superbilen Ferrari Enzo fra 2002 – internt i Maranello kendt som “Projekt FX”. Den mere ekstreme banevariant endte med at blive døbt FXX. Effekten blev skruet op fra 660 hk til 800 hk ved at øge slagvolumen fra 6,0 til 6,3 liter i V12-motoren. 

Samtidig blev downforcen optimeret med 40 pct., og de kulfiber-keramiske Brembo-bremser blev opgraderet med nye klodser, mens fælgene blev svøbt ind i slicks.

Den sekventielle gearkasse blev trimmet med ny software udviklet i F1, mens kabinen blev strippet, udstyret med et bur og racersæder tilpasset kunden. Det fik FXX til at stikke til 100 km/t på 3,0 sekunder og toppe ved 345 km/t – men det skulle blive vildere endnu.

Fås med Evoluzione-kit

Med indsamlet data fra FXX programmet og indspark fra Michael Schumacher, udviklede Ferrari et Evoluzione-kit til bilen. Det hævede effekten yderligere i motoren, så den ydede vanvittige 860 hk ved 9.500 o/min. Samtidig blev gearskiftetiderne reduceret fra 80 til 60 millisekunder, aerodynamikken trimmet yderligere, mens ESC-systemet blev kalibreret til at gøre den hurtigere.

Mindst én ejer har oplevet bilen på landevejen. Ferrari har nemlig konverteret og blåstemplet en FXX til gadebrug. 

Solgt for næsten 24 millioner kroner

Bilen på billederne blev solgt på RM Sotheby's auktion tidligere i år. Her faldt hammeren ved 3.525.000 dollars, hvilket svarer til intet mindre end 23.708.445 kr. 

ferrari FXX

Pris i dag fra 20 mio. kr. u/afgift  

Motor V12, 6.262 cm3, 48V

Ydelse 800 hk ved 8.500 o/min  686 Nm ved 5.750 o/min

Topfart 345 km/t  

0-100 km/t 3,0 sek.  

Vægt 1.155 kg

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...