Ferrari 599XX Evo sælges

Bortauktionerer hundedyr racerbil til fordel for jordskælvsofrene i Italien. Alle er velkomne til at byde

6. juni 2012 af Steen Bachmann

20. maj ramte et jordskælv Emilia-Romagna regionen af det nordlige Italien med epicenter kun 30 km fra Modena. Ferrari afholder en online-auktion til fordel for ofrene for naturkatastrofen, og alle kan byde på auktionens hovedattraktion, en Ferrari 599XX Evo.

Racerbilen er et rullende laboratorium for udviklingen af teknologi til motorsport og kommende gadebiler, og koster 1,3 mio. euro (knap 10 mio. kr.). 599XX er ikke homolegeret til en eksisterende racerserie, men kan købes af entusiaster, der vil bag rattet af en bil med den seneste teknologi fra mærket som KERS fra formel 1 (hybridteknologi, der opsamler og gemmer energi fra nedbremsninger, for så at genbruge den ved accelerationer) og aktiv aerodynamik, hvor bilen ændrer vinger, spoilere og luftindtag alt efter påvirkning og hastighed.

© Ferrari

© Ferrari

Auktionen indledes onsdag 6. juni kl. 16 med et fast mindstebud på den røde 599XX på 1.350.000 euro (10 mio. kr.), og løber til 20. juni. Du kan følge med (og byde) via Ferrari Store.

Brød 7-minutters barrieren på Nürburgring
I 2010 brød Ferrari 599XX 7-minutters barrieren på den 20,832 km lange Nordschleife. Tiden blev 6 min. 58.16 sek.

Ferrari skrev, at det var rekord for en serieproduceret bil, men det er der langt fra enighed om. I august 2009 kørte britiske Michael Vergers nemlig en omgang på 6:48,00 i en indregistreret og lovlig Radical SR8LM, som han selv havde kørt ned fra fabrikken i Petersborough, England, mindre end 24 timer forinden. Se den skræmmende, smukke og fuldstændigt sindssyge omgang set fra et kamera bag Michaels hjelm.

599XX er en trackdaybil for hyperrige biltentusiaster. Den er baseret på 599 GTB Fiorano og har været anvendt som rullende testbænk for 599 GTO, der er den hidtil hurtigste Ferrari.

Visse teknologier fra 599XX er overført til 599 GTO, blandt andet de såkaldte wheel doughnuts, der stammer fra Formel 1 og har to formål: At reducere turbulens og yde kraftigere køling af bremserne. Her er også et nyudviklet aerodynamisk system, der ændrer vindmodstand og øger downforce i sving efter behov. Det skulle være i stand til at yde op til 630 kg downforce ved 300 km/t.

Motoren i 599XX er en videreudvikling af V12-maskinen fra 599 GTB Fiorano. Ferrari har samarbejdet med underleverandører som Brembo (kulfiberbremser), Michelin (dæk) og Shell (olie og brændstof) under udviklingen af 599XX.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.