Vi kører 488 Pista i Danmark og finder ud af, at det er den bedste Ferrari nogensinde

Ferrari 488 Pista er en af de dyreste biler, du kan købe, men det er samtidig også en af de bedste. Kom med ud, når chefredaktøren kører den på et sæt fynske landeveje.

22. marts 2020 af Mikkel Thomsager

Inden du drømmer videre om Ferrari 488 Pista i denne artikel, skal du vide, at den er udsolgt. Ferrari har planlagt at bygge ikke mindre end 3.500 eksemplarer af 488 Pista, så hvis der er tale om en begrænset produktion, er den ret stor. Ikke desto mindre bliver den kun tilbudt mærkets gode kunder, så medmindre du allerede har en Ferrari i garagen, skal du ikke regne med at kunne købe én.

Genvejen til en Pista kunne være at blive ven med en, der har en Ferrari. Jeg kan kun opfordre dig til at speede op på gennemgangen af din vennekreds, for 488 Pista er mere end et godt venskab værd. Det kan vel være den hidtil bedste bil, Ferrari har produceret.

488 Pista er for 488 GTB, hvad 458 Speciale var for 458 Italia. Analogien er den samme: Både 458 Speciale og 488 Pista er baneorienterede varianter af standardmodellerne, som præsenterer en masse ny teknik, der så går videre til den efterfølgende standardmodel.

Få de seneste tests af de nyeste superbiler ved at blive abonnent på Bil Magasinet. Det tager kun 2 minutter, og du kan gøre det lige hér!

Motoren føles meget anderledes

488 Pista’s ekstra 50 hk i forhold til GTB-modellen er næsten det mindst vigtige. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er forbedret fra 3,0 til 2,9 sekunder og topfarten forøget fra 330 til 340 km/t, men det er måden, motoren gør det på, der gør den til en betydeligt mere interessant sportsvogn.

Motorens størrelse er uændret, men halvdelen af de interne komponenter er skiftet til lettere og stærkere dele, hvilket blandt andet sikrer, at Pista føles mindre turboagtig. Hvor den 670-hestes 488 GTB tordner afsted fra lave omdrejninger, som turbomotorer ofte gør, virker Pista mere homogén, kontrolleret og involverende. Effektudviklingen følger nøje speedertrådet. 

Højre fod har en direkte forbindelse ikke bare til motoren, men til bilens hjerne, og det er som om, trusselsniveauet fra speederen er reduceret til en kontrolleret magtdemonstration, der kan kontrolleres uden store anstrengelser.

V8-vrælet er tilbage

Det gælder også lydbilledet i kabinen. Overgangen til turbomotor gav 488 GTB-modellen et nyt og for Ferrari hidtil ukendt lydbillede. Den karakteristiske vrælende lyd blev afløst af en dybere tone. Pista-varianten har fået en anden, mere aggressiv lyd. Den er stadig dyb, men nu med vræl ikke mindst når motoren rammer 8.000 o/min. Det lyder fantastisk.

Vor test af den røde Pista foregik på befærdede fynske veje, hvor vi aldrig kom i nærheden af dens grænser. Alligevel får man en stærk fornemmelse af balancen i bilen skabt af utallige computersystemer, herunder ikke mindst Ferrari Dynamic Enhancer. Den reguleres af køreprogramvælgeren, Manettino-knappen, der sidder på rattet sammen med rigtig mange andre kontakter.

Undervognen gør forskellen 

Mange af opdateringerne er fortsat direkte over i F8 Tributo, men ikke afstemningen af undervognen og affjedringen, som er gjort 10 procent stivere end i 488 GTB. Resultatet er, at 488 Pista er 2,0 sekunder hurtigere på en omgang rundt på Ferrari’s berømte Fiorano-testbane, mens F8 Tributo kun er ét sekunder hurtigere end 488 GTB.

Få de seneste tests af de nyeste superbiler ved at blive abonnent på Bil Magasinet. Det tager kun 2 minutter, og du kan gøre det lige hér!

Mens F8 Tributo har fået en opdatering af kabinen, så fortsætter den gamle 488 GTB-kabine i Pista. Ærlig talt er jeg ligeglad, for som 458 Speciale i 2013 satte standarden, som konkurrenterne måtte måle sig efter, gør Pista det samme i dag. I mellemtiden er konkurrence dog blevet langt mere jævnbyrdig i denne klasse. 

Ferrari 488 Pista

Pris 5.657.033 kr.  

Motor V8, 3.902 cm3, 32V, biturbo

Ydelse 720 hk ved 8.000 o/min, 770 Nm ved 3.000 o/min

Topfart 340 km/t  

0-100 km/t 2,9 sek.

EU-miks (WLTP) 8,1 km/l

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...