Øko-Ferrari med 830 hk er helt vild!

Ferrari 296 GTB er en Ferrari, der er lavet til sjov, spas og til at køre sidelæns. Og den er eminent på en bane, men hvordan er den at leve med? Mikkel Thomsager tester Ferrari’en med 830 hk på både bane og vej. Se med!

18. marts 2022 af Mikkel Thomsager og Frederik Holck

Hybrid-Ferrari

Ferrari har for nylig lanceret deres nyeste skud på stammen. Navnet er Ferrari 296 GTB, og Mikkel Thomsager har været en tur i Spanien for at køre den både på bane og på landevej. Se hans oplevelse af bilen lige her:

Dyrere end Ferrari med V8

Bilen er udstyret med en helt ny 120 graders V6-hybridmotor. Forbrændings- og elmotoren yder tilsammen hele 830 hk, hvilket kan sende bilen fra 0-100 på 2.9 sekunder. Den baghjulstrukne V6'er har en topfart på 330 km/t, og den rammer 200 km/t på 7,3 sekunder.

Den danske importør Formula Automobile har sat pris på 296 GTB. Med danske afgifter løber den op i 5,2 mio, hvilket er 800.000 kr. mere end F8 Tributo (4,4 mio kr.) som har V8-motor, men ikke hybrid-teknik, og derfor kun 720 hk, hvilket forklarer prisdifferencen.

Ferrari 296 GTB
Ferrari 296 GTB © Ferrari
Ferrari 296 GTB Assetto Fiorano
Ferrari 296 GTB Assetto Fiorano© Ferrari

Første Ferrari med 120 graders V6'er

296 GTB følger den klassiske opskrift med en centermotor og to sæder, og det er den første Ferrari som er udstyret med en 120 graders 6-cylindret turbomotor. 

Motorens opbygning gør det muligt for Ferrari at placere turboladerne inde i “V’et”, i et såkaldt
"hot-Vee", hvilket gør bilen mere kompakt, sænker bilens tyngdepunkt og reducerer den generelle masse af bilen.

296 GTB benytter en masse af den teknik, der blev introduceret i Ferraris nye topmodel SF90. Det gælder ikke mindst hybrid-teknikken, men SF90 benytter en ny udgave af V8-motoren fra F8 Tributo, og sammen med hele tre elmotorer bliver det til 1.000 hk.

Den nye 296 har en helt ny V6-motor og kun én elmotor placeret inde i gearkasse, og batteriet er også mindre, men rækkevidden på ren el er næsten den samme som SF90, fordi 296 GTB vejer mindre.

Ferrari 250 LM 1963-65

Ferrari 250 LM blev produceret fra 1963 til 63 i 32 eksemplarer

© Ferrari

Inspiration fra ældre modeller

Ferrari 296 GTB er udstyret med en aktiv spoiler, som er inspireret af LaFerrari, og er integreret i bagkofangeren. 

Designet er dog i højere grad inspireret af Ferrari 250 Le Mans, der blev produceret i 32 eksemplarer fra 1963 til 65, hvor den blev opgivet, fordi Enzo Ferrari ikke var i stand til at overbevise motorsportsforbundet FIA om, at han kunne bygge og sælge de 100 styks, der skulle til, for at modellen kunne homologeres.

Det kunne dog ikke plukke pynten af modellens sportslige evner. 250 LM er designmæssigt kendetegnet ved en karakteristisk bagskærm, der har integreret luftindtag til center-motoren, og netop dette design-element går igen i den nye 296 GTB.

Det er i øvrigt den første Ferrari med V6-motor siden Dino-modellen fra 1967.

Det er dog langt fra en Le Mans racer. Tvært imod er ideen med Ferrari’s nye 296 GTB er, at det skal være en sjov bil at køre. Af samme årsag har Ferrari fokuseret på at opnå meget downforce for derved at øge køreegenskaberne i sving og mindske bremselængden.

Ferrari 296 GTB interiør
Ferrari 296 GTB bygger på samme interiør som du finder i SF90© Ferrari

Assetto Fiorano som i SF90

Selv om 296 GTB ligger under SF90 i model-hirakiet, så er den faktisk mere rummelig. I modsætning til SF90 har 296 GTB faktisk plads bag forsæderne, lige som bagagerummet i bilens front er af brugbar størrelse.

Førerpladsen i de to modeller er næsten identisk, og som SF90, kan du tilkøbe en Assetto Fiorano-pakke til Ferraris 296 GTB.

Den giver en række aerodynamiske opgraderinger, og er lettet en smule. Hele strukturen af dørene er blev fuldstændigt redesignet for at barbere mere end 12 kg af bilens vægt.

Som med SF90 er 296 Assetto Fiorano-udgaven en mere banefokuseret version af 296 GTB’eren. Ydermere kan man tilvælge en farvekombination som er inspireret af Ferrari 250 LM.

Når vi kommer bag rattet af 296 GTB, så kan du læse meget mere om det i Bil Magasinet - har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Ellers kan du gøre det lige her!

© Ferrari

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...