© bilmagasinet.dk

Få en Ferrari til 100.000 kr.

Thailandsk bilbygger laver kopi af Ferrari lige, som du vil have den

15. oktober 2010 af Michael Töpffer

Piratkopierede varer som ure, håndtasker og dvd-film er et stort hit blandt turister i Thailand. Men hvad med en Ferrari?

I udkanten af Bangkok i et ydmygt værksted bygges det, der til forveksling ligner prestigebiler som Ferrari, Aston Martin, Lamborghini, Jaguar og Porsche. Faktisk ligner de så godt, at man først bliver mistænksom, når man drejer nøglen og opdager, at motoren lyder mere som en almindelig Toyota end en sportsvogn. Denne mislyd har dog ikke ændret på bilernes popularitet. De biler, der står her på værkstedet, er bestilt af kunder og klar til at blive sendt ud til hele verden, og det på trods af - eller måske på grund af - lavkonjunktur og krise i bilbranchen.

© bilmagasinet.dk

“Bilerne ligner de originale og er meget billigere. Jeg bygger drømme og giver kunderne det, de gerne vil have”, siger manden bag værkstedet, den 44-årige Chris Pongpitaya.

“At mine biler måske ikke lyder som originalen, er mine kunder ligeglade med”, fortsætter han.

© bilmagasinet.dk

Priserne er nok en medvirkende faktor til kundernes ligegyldighed over for motorlyden. De starter ved 80.000 kr. En Ferrari kan man få for 100.000 kr. I Thailand er den typiske kunde en politiker eller en bilentusiast, der ikke har råd til at købe originalen, men de fleste kunder findes i Mellemøsten, blandt andet i Saudi-Arabien og Dubai. Indtil videre er der ikke solgt nogen biler til Danmark eller andre skandinaviske lande.

“Jeg er nok mere kendt i Mellemøsten og Asien, end jeg er i Europa”, forklarer Chris Pongpitaya.

Efter 14 år hos Porsche Design Studio i Tyskland flyttede han for 10 år siden hjem til Bangkok og åbnede sin egen bilfabrik, der er specialiseret i replikaer af verdens vildeste sportsvogne. Fabrikken fik navnet Schönes, det tyske ord for ‘smuk’.

© bilmagasinet.dk

Ulovlig kopiering? Narh, det er en gråzone
At lave kopier af mærkevarer lyder åbenlyst ulovligt, men Chris Pongpitaya hævder, at han bevæger sig i en gråzone, og at thailandsk lovgivning på området er uklar - hvilket han udnytter.

“Så længe jeg ikke sætter et officielt mærke, logo eller emblem på bilen, er det okay. Det kan mine kunder så gøre selv. Mærker fra Ferrari eller andre bilmodeller kan kunderne købe på internettet, så hvis der er nogen, der gør noget ulovligt, så er det kunden”, siger han.

I Thailand er det intet problem at køre rundt i en piratkopieret Ferrari, men ifølge Chris Pongpitaya har hvert land sine egne regler:

© bilmagasinet.dk

“Jeg lavede for nylig en Ferrari til en kunde i Belgien, men den sidder fast i tolden nu. Der er ikke kommet afklaring på, om den får lov til at komme ind i landet.”

Som regel kommer kunden selv til Thailand og ordner leverancen til hjemlandet.

“Jeg bygger bare bilen. Transporten må kunden selv tage sig af”, siger Chris Pongpitaya. I dag har han over 40 ansatte, der alle er specialiserede i at bygge forskellige dele af bilerne. Nogle biler bygges helt fra bunden, mens andre bygges op omkring en donorbil.

Lige nu skal en gammel Jaguar XJ8, der står i et hjørne af værkstedet, bygges om til en Aston Martin DB8.

© bilmagasinet.dk

“Når du kigger på Jaguar’en, kan du se, at den har nogenlunde de samme linjer som DB8’eren, så det bliver ikke noget problem at bygge den om”, forklarer han.

Når bilen senere skal indregistreres i ­Thailand, bliver det som en Jaguar - også selv om den ligner en Aston Martin.

“Skelettet er jo fra en Jaguar”, som Chris Pongpitaya siger.

8-12 uger om at bygge en bil
Det er Ferrari’er, kunderne er mest interesserede i, og på værkstedet tager det mellem otte og tolv uger at bygge en kopi af den italienske sportsvogn, afhængig af hvilken model der er tale om. Det kan tage lidt tid at skaffe de dele, der skal bruges.

Delene kommer fra forskellige steder. ­Karrosseriet bygger Chris og hans folk selv i glasfiber. Andre dele stammer fra skrottede eller brugte biler.

“Det er svært at få fat i en Ferrari-motor, og de er meget dyre, så vi lægger motorer fra Toyota eller andre japanske biler i motorrummet i stedet”, forklarer Chris Pongpitaya. “En Lexus V8 går for eksempel godt i en Ferrari.”

Hans fabrik drager nytte af de høje afgifter, der skal betales for at køre i gamle biler i Japan. Det betyder, at der bliver skrottet rigtig mange biler, og Chris kan derfor få mange gamle dele derfra.

Lyden er den helt store forskel på den ægte vare og en bil, der er bygget hos Chris Pongpitaya. Der vil aldrig komme det samme vræl fra en Lexus-motor, som fra en Ferrari-motor. Desuden har bilerne en anden vægt.

“Man mærker med det samme, at mine biler er meget lettere end originalerne. Det påvirker selvfølgelig køreegenskaberne”, forklarer han og fortæller, at han nu har fået en ny drøm: Han vil bygge en ny, thailandsk sportsvogn helt fra bunden. Eller måske en elbil.

“Vi får se, hvornår jeg får tid til det”, siger han. “Lige nu har jeg for mange bestillinger på mine hjemmebyggede sportsvogne.”

Fotos: Michael Töpffer

 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.