Ferrari 458 Speciale
Ferrari 458 Speciale

Den store tur i rutsje-Fiorano-banen

Uge 48/13 Ferrari 458 Speciale HOTTEST OF ALL

1. december 2013 af Mikkel Thomsager

Uge 48 blev endnu en uforglemmelig en af slagsen med alt fra det vildeste til det mest hverdagsagtige. Ugen startede med intet mindre end verdens bedste bil: Ferrari 458 Speciale. Det var her jeg spiste frokost i Ferrari-pitten.

Ferrari 458 Italia er min drømmebil. En Aston Martin V12 Vantage S er smukkere og mere involverende, og en Porsche 911 Turbo S er langt mere brugbar, og måske mere underholdende i hverdagen. Men 458 Italia er bare den bedste.

458 Speciale er en slags GTi-version af 458 Italia, som dermed nu er den bil, jeg næstmest gerne vil have. For 458 Speciale gør bare det hele en tand bedre, og ikke mindst gør den mig bare en tand bedre bag rattet. Det er dét, 458 Italia kan, og Speciale kan det bare lidt mere.

En af de ting, den gør mere og bedre, er at drifte. Intet kan være mere ligegyldigt, men hold kæft det er sjovt, når der er plads til det. Sæt kørestil-vælgeren (Manettino) på "CT Off", og du kan køre sidelæns så let som at køre lige ud, fordi bilen hjælper dig. Det er helt fantastisk.

Jeg gjorde det på Ferraris tre km lange testbane, Fiorano, der ligger ved fabrikken, hvilket selvsagt ikke gjorde ugen mindre interessant.

Forskellen på Italia og Speciale er dog langt mere end en revision af antiudskridningsprogrammet ESC. Både karrosseri, kabine og teknik har gennemgået en omfattende revidering. Selv om de to versioner ligner hinanden, så er stort set alle pladedele på Speciale nye.

Læs mere om det i næste nummer af Bil Magasinet (ude 19. december), og hør min beretning fra oplevelsen i denne uges bilradioprogram på Radio24syv

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.