GTO Engineering Moderna

Engelsk bilfabrikant håndbygger 1960'er Ferrari'er: Nu laver de også deres egen!

GTO Engineering bygger replikaer af gamle Ferrari'er - se deres seneste værk med topmoderne teknologi

13. november 2020 af Gustav Reeh Persson

Restomods bliver mere populære

Restomods er, når man tager en klassiker og kombinerer den med ny teknik. Det bliver kun mere populært og priserne stiger. Den moderne teknik gør, at bilerne bliver lettere at køre. 

Du kender sikkert Singer, den Los Angeles-baserede specialist, der tager gamle Porsche'r og kombinerer med opgraderet eller ny teknik. Du kan læse vores møde med en af deres Porsche'r her

Et andet eksempel på det er Eagle E-type fra Top Gear, en Jaguar E-type med moderne teknik, som Jeremy Clarkson tæver rundt på deres bane og roser til skyerne. Du kan finde videoerne af dem på youtube. 

Fra GTO Engineering

© GTO Engineering

Hvorfor lige GTO Engineering?!

Nu har en britisk virksomhed tænkt sig at pille ved det urørlige, 60'er Ferrari'er. GTO Engineering har siden starten af 80'erne ombygget og restaureret Ferrari'er. De bryster sig af over 200 års erfaringer med Ferrari'er samlet og i september i år fremviste de deres mest ambitiøse projekt til dato.

En Ferrari 250 GT SWB Revival, du kan se et billede af nedenunder. Der kan man ikke se at det ikke er en Ferrari vel? GTO Engineering har arbejdet på deres 250 GT SWB Revival længe og kun brugt tegninger samt mål af den originale bil til designet. De bygger selv bilen fra bunden, det betyder at købere kan ændre alt i bilen.

Ferrari 250 GT SWB Revival 2020

Bilen du ser er der allerede bygget 30 eksemplarer af, men de er revet væk! Så der er en god kø allerede, men problemet er, at de tager 12-18 måneder at bygge. Det betyder også, at det ikke er helt billigt, med en pris på ca. 850.000 britiske pund, svarende til 7 mio. danske kroner uden afgifter. 

Billedet øverst er deres næste projekt, kaldet Moderna. Hvor Ferrari 250 GT SWB revival var... et revival, er Moderna en GTO bil fra bunden. Designet bærer tydelig præg af 60'er Ferrari og målet er en to-personers med plads til bagage. 

GTO Engineering Moderna

GTO Moderna er... Moderne

Moderna bliver med moderne materialer, og for første gang for GTO anvendes kulfiber. Dog er det stadig primært aluminium, og for eksempel er kølerhjelmen i alu som på den originale bil. 

Målet med de lette materialer er en vægt på under 1 ton. Desuden kommer den med V12 motor, men igen er ydelsen valgfri for køberen, og det samme er gearkassen. 

Hvad siger I til denne slags biler? De er uden tvivl kommet for at blive...

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...